2015-01-11 07:00:00 • 8 min lezen

Drive By Wire - The Whole Shebang

Drive By Wire – The Whole Shebang

Label: Konkurrent

Eindoordeel: 8,5/10

Ronken ‘n' fuzz

Het Deventerse Drive By Wire is niet vies van een beetje fuzz, een beetje grunge, een beetje psychedelica en een beetje stoner. Gooi al die ingrediënten in een blender, denk daarbij een damesstem die wel wat weg heeft van Edie Brickell en de jaren '70 versie van Jerney Kaagman en je bent een heel eind op weg om de sound van deze vaderlanders te beschrijven. Sinds 2006 timmert dit gezelschap aan de weg en wetende dat dit hun derde album is, kunnen we in ieder geval stellen dat men niet over één nacht ijs gaat voordat men iets uitbrengt. Waarvan onderstaand akte.

Vintage

René Rutten (gitarist bij The Gathering) produceerde dit album en gaf er een lekkere vintage sound aan. Dit werkt met name bezwerend in tracks als ‘Rituals’ en ‘Promised The Night’, die op zich helemaal niet zouden hebben misstaan op het ‘How To Measure A Planet’ van z’n eigen band. Het is hier waar de diepe bass van Marcel Zerb lekker de ruimte krijgt; iets wat hij verder meetrekt in het beukende ‘In This Moment’ dat je halverwege plots meeneemt in een muzikale acid-trip. Ook Gathering-toetsenist Frank Boeijen speelt een riedeltje mee op de song ‘River Run’ dat van de tracks hier wellicht nog het meest toegankelijk is voor iemand die onbekend is met de stijl waarin de band grossiert. Gitarist Alwin Wubben mag lekker los op ‘Rotor Motor’ dat precies zo klinkt als de titel doet vermoeden. En dan hebben we het nog niet eens gehad over drummer Jerome Miedendorp De Bie die met zijn spel hier moeiteloos een gooi doet naar het predicaat ‘Nederlandse John Bonham’.

Volwassenheid

Binnen het genre is dit gewoon een ontzettend goede en volwassen plaat. Elke noot hoort er te zijn, er is een uitstekende balans tussen snel, langzaam, hard en zacht en de muzikanten complementeren elkaar’s spel. Niemand zit elkaar in de weg. Speciale vermelding ook voor zangeres Simone Holsbeek, wier stem perfect past bij wat hier gebeurt en die als een kameleon versmelt met de muziek om haar heen zonder haar eigen identiteit te verliezen. Tel daarop op dat er tussen de 11 tracks hier geen zwakke broeder te ontdekken valt en de conclusie kan niet anders zijn dan dat Drive By Wire de lat met haar derde wapenfeit goed hoog heeft gelegd. Fans van bands als Kyuss, Jess And The Ancient Ones, Hawkwind, Soundgarden en Black Sabbath kunnen dit werk blind aanschaffen. Maar sowieso doet iedere rechtgeaarde rockliefhebber er goed aan zijn of haar oor hier eens te luisteren te leggen.

Te vroeg

Het is nog te vroeg om te zeggen of dit binnen de Nederrock de beste release van 2015 zal zijn, maar met dit ‘The Whole Shebang’ hebben de Deventenaren in ieder geval een ijzersterke sterke troef daarvoor in handen.

En ook daarvan: akte.

Eindoordeel: 8,5/10