2017-02-02 07:00:00 • 9 min lezen

Drive Like Maria – Creator Preserver Destroyer

Drive Like Maria – Creator Preserver Destroyer label: Caroline Eindoordeel: 7

Het Nederlands Belgisch collectief dat Drive Like Maria heet, gaat alweer enige jaren mee. Het debuutalbum “Elmwood” gaf hen de mogelijkheid om op grote podia zich te vertonen. Met supports voor AC DC, Motorhead en ZZ Top werd het zelfs een passend supportact voor de oudere rockbands. Dat kent dan ook weer een keerzijde. Vele bezoekers herkennen de band en dan lijkt het alsof er verder niets meer in de Nederland als supportact te krijgen is. Het is ook niet vreemd dat ze daar staan . De band kent veel invloeden uit de tijd waar de rockbands Led Zeppelin en ZZ top hun hoogtij vierden. Stevig en melodisch, met een vleugje blues en aanstekelijke zangpartijen. Met het nieuwe album zit de rocksound van de band nog stevig in het zadel. Met “Nighthawk” en “Keep Me Going” gaat de band even stevig van leer. Het commercieel getinte “Deep Blue” is op de plaat de start om de luisteraar mee te nemen naar een nieuwe sound. Het is allemaal wat luchtiger en toegankelijker voor het grote publiek. Dit nummer is dan ook van het 2de album van de drieluik wat de titel aangeeft. Met “Sonny” en “Tiny Terror” sluiten ze de EP “Creator” af om met “Saints”, “Sinners”, “Deep Blue” en “I Wonder If It Goes” een luchtigere weg te kunnen kiezen. Met dit album is de “Destroyer” er aan toe gevoegd. Of dit ook los verkrijgbaar gaat worden weten we niet. Het laatste deel is dan meer rock pop georiënteerd met “Tailight” en “Forget” waardoor ze een stap zetten van QotSA rock naar de poprock a la Kensington en daar ergens tussen in is blijven staan.