Drug Store Romeos - The World Within Our Bedroom

Label : Fiction

2021-07-22 07:00:00 • 3 min lezen

Indie / Pop
8

Het Britse trio Drug Store Romeos is daar dan eindelijk met hun debuutalbum. Het duurde een paar jaar voordat de schoolvrienden Johnnny Gilbert en Charlie Henderson de ideale formatie vonden maar uiteindelijk completeerde Sarah Downie de band. Zelf zegt ze hierover: “they wanted a bassist and I wanted to be in a band”.

Dreampop met Trip-hop en Shoegaze
Even voor de duidelijkheid; de bandnaam heeft niets te maken met het romantiseren van verdovende middelen of drank of iets dergelijks maar is een verwijzing naar het beroemde toneelstuk A Streetcar Named Desire waar in de gelijknamige film Marlon Brando schitterde. Op het debuut pakt het trio uit Fleet, Hampshire, uit want het album kent maar liefst vijftien tracks en de opener ‘Building Song’ is krachtig en ook wel typerende voor het geluid van de band; een strakke baslijn die wordt omgeven met stemmige synths en daarover heen de wat hoge, iele en haast etherische stem van Sarah. Resultaat is eigenlijk nu al een eigen sound die we misschien wel het best kunnen omschrijven als psychedelische Dreampop met Trip-hop en Shoegaze invloeden waarbij de stem van Sarah er altijd voor zorgt dat de scherpe kantjes verdwijnen.

De stem van Sarah
Al eerder maakten we kennis door middel van enkele singles die we uiteraard ook op A Streetcar Named Desire aantreffen. ‘Frame Of Reference’, ‘What's On Your Mind’ en ‘Secret Plan’ geven dan ook een prima inkijk van wat deze band te bieden heeft. Eerstgenoemde doet misschien nog met wat flarden aan de jaren ’80 denken maar ‘Secret Plan’ met zijn muzikale bochten is daarentegen zeer eigentijds. En met ‘What’s On Your Mind’ krijgen we een nummer voorgeschoteld waar de romantiek toch wel vanaf klinkt. (I’ll tell you what’s on mine / The fact that we haven’t been seeing eye to eye.). Het orgeltje en de beatbox die we op ‘Walking Talking Marathon’ horen in combinatie met de haast kinderlijke stem van Sarah is even tenenkrommend als geniaal. En zo blijft die stem van Sarah de constante factor op dit interessante album waar nummers altijd in elkaars verlengde liggen. ‘Feedback Loop’ is lekker laid-back, bij ‘Vibrate’ is het drumwerk opvallend op de voorgrond, ‘Kites’ heeft haast wat poëtisch en de laatste twee tracks ‘Cycle Of Life’ en ‘Adult Glamour’ zorgen dat je in sereniteit afscheid kunt nemen.

Net zoals Prince heeft Sarah iets met de kleur paars. De wat surrealistische albumcover is een verwrongen afbeelden van een hanger die ze ooit van haar oma kreeg. Dat ongrijpbare gevoel dat door het album heen klinkt is wel het grootste pluspunt. Het wat hoge stemgeluid is absoluut typerend maar als je de hoge, wat iele stem van Sarah niet kunt waarderen is dat ook de valkuil. Een prima debuutalbum dat de nieuwsgierigheid prikkelt naar een eventuele opvolger. Veel luisterplezier.

Indie / Pop