Dua Lipa - Future Nostalgia

Label : Warner Music

2020-03-29 07:00:00 • 3 min lezen

Pop
8

Dua Lipa - Future Nostalgia

Het gerucht gaat dat het album gelekt was en dat dit de belangrijkste reden is om de releasedatum van het tweede album van superster in wording Dua Lipa naar voren te schuiven. Met hoge verwachtingen is Future Nostaliga dan ook vrijdag uitgekomen.

Empowerment
In 2015 was daar ineens die single ‘Be The One’ en maakten we kennis met Dua Lipa. Haar titelloze debuutalbum uit 2017 was een doorslaand succes en leverde nog hits op als ‘New Rules’, ‘Homesick’ en ‘IDGAF’. Voor dit tweede album werd werkelijk niets aan het toeval overgelaten en het aantal producers dat aan Future Nostalgia meewerkten is niet op twee handen te tellen. De intentie van de Albanees-Engelse zangeres wordt met de funky opener én titeltrack meteen duidelijk; een statement voor empowerment voor de vrouwen. Vervolgens is daar die al eerder uitgebrachte single ‘Don’t Start Now’, de eerste hit van dit veelbelovende album. Lekker dansbaar, soms wat uitdagend maar met alle ingrediënten om een blijvertje te worden.

Ideale mix van Pop, EDM en Disco
Inmiddels is er al een tweede single op ons afgevuurd, ‘Physical’; iets meer DISCO uit de jaren ’80 en met een subtiele knipoog naar de gelijknamige hit (met hilarische video) van Olivia Newton John. Gaandeweg blijkt dat Dua Lipa waarschijnlijk een ideale mix van Pop, DISCO en EDM heeft gevonden want alles vloeit als het ware je speakers uit; of het nu het lichtvoetige ‘Levitating’ is, het uiterst dansbare en groovy ‘Pretty Please’ of het catchy ‘Cool’, het geheel klinkt als een klok. Natuurlijk doet een track als ‘Love Again’, dat glans krijgt door een sample van White Town en violen, het goed maar het is toch wel het hypnotiserende ‘Hallucinate’ dat waarschijnlijk dé zomerhit van 2020 kan gaan worden. Op het laatste deel van Future Nostalgia laat ze nog eens horen inmiddels een volwassen vrouw te zijn die voor haar eigen mening uit durft te komen. ‘Good In Bed’ laat tekstueel weinig tot de verbeelding over (“know how to talk/But damn we know how to fuck”) maar is toch een van de minste tracks op Future Notalgia met een refrein dat op een haast irritante manier blijft hangen. Afsluiter ‘Boys will Be Boys’ heeft wederom een wat feministisch trekje en is de meest ingetogen track op dit album.

De bescheiden zangeres is inmiddels uitgegroeid tot een 24-jarige popster en met de een ideale mix van EDM, een beetje disco, een snufje funk en wat subtiele eightiespop zal Future Nostalgia ongetwijfeld een succes worden. Maar ondanks al deze glans ontbreekt het op dit tweede album naar een rustmoment, iets wat op haar titelloze debuut wel aanwezig was. Future Nostalgia is een lichtje in deze moeilijke tijd. Veel luisterplezier.

Pop