Nieuw album Sincerely voor Dude York, de band uit Seattle

Label:  Hardly Art / Konkurrent

2017-04-17 07:00:00 • 3 min lezen

Alternative / Indie / Rock
7,5

Dude York - Sincerely

Het trio Dude York uit Seattle is terug aan het muzikale front met hun nieuwe album Sincerely. Lokaal, in het meestal regenachtige Seattle, zijn ze razend populair en hun garagerock-sound rolt inmiddels uit over de 52 staten van US of A.

8 maanden werk in de prullenbak
Het trio wordt op dit moment dus op handen gedragen bij de lokale pers en superlatieven schieten te kort. Peter Richards (gitaar/zang), Claire England (basgitaar/zang) en Andrew Hall (drums) zijn toch wel verrast door dit succes. Acht maanden lang hadden ze de intentie om het album lekker in hun eigen garage op te nemen. Bij het laten horen van de eerste resultaten waren de reacties echter zodanig dat al het geschreven werk in de prullenmand verdween. Met de hulp van producer John Goodmanson and JR Slayer werd het schrijverswerk opnieuw opgepakt, nieuwe rollen toebedeeld (Claire England schreef bijvoorbeeld twee tracks) en zie hier het resultaat; het compleet nieuwe album van deze band.

Energieke muziek en sound
Laten we vooropstellen dat we niet iets gaan horen of beluisteren dat we al niet kennen maar dat Dude York er desondanks in slaagt iets lekker positiefs neer te zetten met hier en daar een rauw randje wordt gaandeweg meer dan duidelijk. Luister naar de recht-toe-recht-aan opener ‘Black Jack’ waarbij de toon meteen gezet wordt; de simpele gitaarriff en strakke drums vormen de basis en de stem van Richards doet de rest. Vervolgens is daar het zeer aanstekelijke ‘The Way I Feel’ waarbij het refrein overigens een onvervalst niemendalletje is met de inhoudelijke tekst “That’s Just The Way, That’s Just The Way I  Feel” . Maar uiteindelijk een kniesoor die daar over valt want voor diepzinnige teksten moeten we gewoon niet bij dit trio zijn. Wel voor een portie energieke muziek en een sound die absoluut neigt naar de punkrock en bewijst dat de musicscene in Seattle nog steeds zeer levend is.

It’s a thin line between “zuiver en vals”
Dude York houdt er op Sincerely de vaart constant in en ondanks het feit dat het album als één lange adem klinkt zijn er toch een aantal nummers die boven het spreekwoordelijke maaiveld uitsteken. Luister maar eens naar ‘Bit Saloon’ waar Richards laat horen een aardige gitaarsolo weg te kunnen geven, het dampende ‘Paralyzed’ en het verrassende ‘Twin Moons’ dat een sterke opbouw heeft. De beide nummers die Claire England geschreven heeft (‘Tonight’ en ‘Love Is’) klinken iets vrijblijvender en de melodielijnen zijn strakker. De echte verrassing is de afsluiter; ‘Time’s Not On My Side’ is een rustig, akoestisch nummer dat vooral door het gitaarspel en de stem van Richards de juiste dimensie krijgt; het lijkt alsof hij constant balanceert op de juiste melodielijn en toonhoogte.

De erfenis van één van ’s-werelds grootste bands, Nirvana, blijkt maar weer eens na te echoën na het luisteren van dit nieuwe album van Dude York. De invloeden zijn duidelijk voel- en hoorbaar, het niveau is nog rekbaar maar Sincerely straalt positiviteit uit met hun energieke geluid. Het album wordt gecompleteerd door een boekje met teksten en de nodige foto’s. De band tourt voorlopig door de VS dus we moeten nog even wachten voor een liveoptreden. Rest het album dat je een boost kan geven. Veel luisterplezier.

Alternative / Indie / Rock