Early James - Singing For My Supper

Label: Easy Eye Records

2020-03-29 07:00:00 • min lezen

Blues / Folk
7,5

Early James – Singing For My Supper

Het is weer een product uit de studio van Dan Auerbach dat hij zelf heeft geproduceerd. Na Yola en Robert Finley is het nu aan Early James uit Birmingham, Alabama. De man weet een folk blues sound te produceren en met een rustige stem met een rauw randje weet hij de songs als een cowboy bij het open vuur te presenteren.

James weet met een sterk folk nummer ‘Blue Pill Blues’ de blues en folk direct te mengen en met zijn akoestische gitaar weet hij al tokkelend deze drive door te voeren met ‘Stockholm Syndrome’.  Het ‘Way of the Dinosaur’ krijgt een ander tintje en is direct pakkend  te noemen waarna het met ‘Clockwork Town’ weer terug brengt in de mid-tempo blues. Met ‘Easter Eggs’ wordt het gevaarlijk. Het is alsof Albert West weer is opgestaan en zijn 70’s country folk door heeft gespeeld. Waarna James de titel It ‘Doesn’t Matter Now’ wel letterlijk neemt. Als of hij nu een song van Shirley Bassey uit de kast heeft gepakt is het alsof dit nummer een auditie is voor een (oude) Bond soundtrack. Anderzijds heeft Bassey in die tijd prachtige songs gemaakt en is ook zeker niet slecht, maar of dit aansluit in de huidige tijd? Of is het een herbeleving voor een nieuwe generatie. Het album kabbelt dan wat door, maar kent nog wel mooie liedjes waaronder ‘High Horse’ en ‘Gone As A Ghost’. Gelukkig weet de man zich niet altijd even serieus te nemen en heeft de humor in de teksten. Hierdoor is het wel weer een leuk album te noemen, maar muzikaal mocht Auerback er wel wat meer afwisseling in brengen.

Blues / Folk