2016-03-19 07:00:00 • 3 min lezen

Eclipse – Armageddonize (Deluxe Edition)

Label: Frontiers

Eindoordeel: 7/10

In de herkansing

Vorig jaar bracht het Frontiers label het album ‘Armageddonize’ van de Zweedse band Eclipse uit en de review van dat album treft u hier aan: http://www.mpodia.nl/content/eclipse-armageddonize

Blijkbaar hebben de Zweden sinds het verschijnen van die CD deelgenomen aan het songfestival met het nummer ‘Runaways’ wat voor het label een prima gelegenheid was om het bijbehorende album opnieuw uit te brengen, maar dan inclusief een bonus-schijfje met een aantal live-nummers en nog wat andere extra’s in de vorm van twee additionele studio-tracks en nog drie akoestische versies. Was u al volslagen fan van het oorspronkelijke album dan is de aanschaf van deze deluxe edition weliswaar een zure, maar ook zeker een verplichte. Stond u iets meer ambivalent ten opzichte van de muziek, dan zal deze opnieuw uitgebrachte versie niet veel doen om die mening te veranderen.

Inhoud

De live-track deviëren niet of nauwelijks van hun oorspronkelijke studioversies en de additionele twee studio-opnames passen volledig in het straatje van het oorspronkelijke album. Wel erg mooi zijn de akoestische versies van ‘ The Storm’ en ‘I Don’t Wanna Say I’m Sorry’ die uitstekend laten horen dat Eclipse eigenlijk een jaren ’80 popband in rock-vermomming is. Misschien moesten de heren voor een opvolger die onversterkte kant maar eens wat meer laten zien. Het staat ze. Althans op de twee genoemde tracks, want de derde, ‘Battleground’, is ook in deze uitvoering een tenenkrommende poging om in te haken op “dat trendy Keltische geluid” waar ze in Scandinavië zo gek op lijken te zijn.

Niets nieuws

Toch is er als geheel niet veel nieuws onder de zon hier waardoor deze deluxe edition van ‘Armageddonize’ met name interessant is voor de fans die het album nog niet in huis hadden of voor zij die echt alles van de band moeten hebben. Voor alle andere melodische rockers is deze recensie ter kennisgeving en niet ter aanbeveling. Er zijn deze maand immers nog genoeg andere platen verschenen die wel iets nieuws brengen.

Eindoordeel: 7/10