2014-05-17 07:00:00 • 5 min lezen

Ed Kowalczyk @ Pinkpop 2014

Pinkpop staat weer voor de deur en vele mensen nemen de weg richting Landgraaf. Natuurlijk zijn de klappers van het festival ruimschoots bekend. Rolling Stones en Metallica hoeven geen uitleg meer. Vandaar dat we de maand Mei allerlei bands de revue laten passeren die de festivalpodia van Pinkpop betreden. Tips, bands die je niet mag missen. Van deze bands zetten we hun recente album nog even in de schijnwerpers.

Ed Kowalczyk – The Flood and the Mercy Label: V2 Eindoordeel: 7,5

Pinkpopdag 1 Main Stage 15.00 uur

De warme stem van Ed Kowalczyk is herkenbaar uit duizenden. De stem die onlosmakelijk verbonden is met de band LIVE en het album “Throwing Copper”. Afgelopen jaar bracht Kowalczyk het album “The Flood And The Mercy” ten tonele. Een album dat de zoektocht naar de sfeer van Live in zijn solo carrière te brengen. Hij nodigde R.E.M gitarist Peter Buck uit om het album zo te smeden dat het zowel een verlengstuk was van R E M als Live.

Curieus is in dit geval dat Kowalczyk het podium van Pinkpop betreed. Het podium dat een breuk heeft gekregen met zijn toenmalige bandleden. Na het optreden bleek dat Ed meer financiele gage had opgeëist dan zijn bandmaatjes. Reden was omdat hij zich meer “Live“ voelde doordat hij het gezicht van de band was, liedjes schreef etc. Alom het bekende verhaal van vele bandjes. Gevolg was al snel duidelijk. Meneer kon gaan en start een solo carrière dat in de eerste plaats niet goed werd opgepakt. Als debuut je album “Alive” noemen was al iets waarbij je je wenkbrauwen op lift. Muzikaal wilde het ook nog niet zo lukken. Met het album ”Flood” komt het geluid van Live terug. “Angels On A Razor”, “Botlle Of Anything” en “Corner Stone” klinken vertrouwd maar je merkt dat het album toch iets mist. Peter Buck weet er een goede draai aan te geven, maar ik blijf me afvragen of dit ook een soort sollicitatie was voor R.E.M. of een kloon hier voor. Deze gedachte is wat Kowalczyk bij vele fans heeft achtergelaten. Iets van niet helemaal betrouwbaar.

Gezien deze solo activiteiten nog niet het wenselijke resultaat heeft kunnen leveren, kwam de uitnodiging van het Noordpool Orkest. In Meppel, jaaa Meppel, werd vorig jaar een show gegeven waar het album Throwing Copper centraal stond. Dit is zo goed bevallen dat het kunstje weer wordt gedaan en wel op diverse podia / theater in Nederland waaronder op Pinkpop. Kowalczyk heeft zijn nieuwe band en vertrouwde liedjes, het orkest heeft een leuke uitdaging dat deuren opent en het publiek mag weer ongegeneerd mee gillen met de hits als “I Alone” en “Lighning Crashes” . Dus een win, win, win situatie waar ieder van kan genieten.