Ed Sheeran – No.6 Collaborations  Project

Ed Sheeran – No.6 Collaborations Project

Label: Asylum/ Atlantic/ Warner

2019-07-26 07:00:00 • min lezen

Hiphop / Pop / Urban
8

Het nieuwe album van Ed Sheeran doet mensen soms verrassen. De singer-songwriter is vooral met zijn Folkpop gitaarliedjes en zijn hits bekend. Het recente album Divide (/) was dan ook de grote doorbraak. De singles ‘Shape of You’, ‘Perfect’ en ‘Salway Girl’ brachten de rossige jonge man tot een stadion act. Maar Sheeran is ook beken van het schrijven voor derden.

Vanaf zijn beginperiode in 2005 schreef hij de songs met derden mee. Na 2010 had hij het eerste succes en schreef hij songs met Yasmin, Wiley, Taylor Swift, Eminem, Nekfeu, Eric Clapton, The Weekend, Rudimental en vele anderen). Het is dan ook niet vreemd dat Sheeran na zijn eigen songs en eigen releases en een live album zijn trotse samenwerkingen op Ep zet; No. 5 Collaborations Project. Het is een project waarbij hij de songs schreef en dit door o.a. Wiley, Devlin en Ghetts lied inzingen/rappen na dat als 5de Ep diende om een platencontract te krijgen. En dit keer was het raak en tekent de man bij Atlantic records.

Nu zijn we drie wiskundige albums verder en schrijft en scoort hij regelmatig voor derden. Het triggerde hem om een samenwerkingsproject op te zetten dat een vervolg is op No.5 en niet op zijn singer-songwriters albums. Maar het proces wordt daardoor verwarrend en zegt men dat dit gewoon een nieuw album is van Ed Sheeran. Hier gaat het dan ook fout in de verwachtingen en ontstaat er ongenuanceerde (Boulevard) kritieken dat niet klopt.

Het album kent vooral veel hiphop zoals op het No. 5  album. Het ‘Remember The Name’ met Eminem en 50ct. Of het ‘Antisocial’ met Travis Scott zijn het heerlijke hiphop songs. Met Justin Bieber is de single ‘I Don’t Care’ een lijflied voor beide artiesten en met ‘Way To Break My Heart’ met Skrillex gaat Sheeran een stapje verder. Mooi is het rocknummer ‘Blow,’ waar hij met Chris Stapleton  en Bruno Mars een heel andere sound in de song plaatst. Het geeft de vrijheid van denken en maken van muziek weer. Daar waar anderen nog in de kaders van het label een album  naar verwachting maken, krijgt Sheeran weer de vrije ruimte en gebruikt dit optimaal.

Het album is een prima album met moderne popsongs, hiphop en urban. Voor de singer-singwritersliedjes moeten we wachten op het nieuwe album – (minus) of V (root) of  (pi).

Hiphop / Pop / Urban