2015-10-06 07:00:00 • 11 min lezen

Editors - In Dream

Editors- In Dreams Label: PIAS Eindoordeel: 8

Aan het eind van het vorige decennium kreeg de Engelse band Editors voet aan Europese wal. Van het album “An End Has A Start” werd Rat Race een hit en het vervolg was een heerlijke elektro dancepop album “In This Light And On This Evening”. Het nummer “Pappion” werd een festival kraker en de band maakt het goed.

Nu zijn we enkele jaren later en is alleen in 2013 “The Weight of Love” uitgebracht. De band rond Tom Smiths is in een muzikale groei gekomen, waarop men heeft gedacht om de electropop te bewerken in de huidige popsound. Het album “In Dreams” kent een ontwikkeling waar men met het vorige album is gestart. De iets experimentele muzikale uitdagingen liggen in de lijn van Coldplay.

De piano in “Ocean Of Night” en de dromerige nummers “No Harm” en “Salvation” zijn songs die in het rijtje van Coldplay passen. De druilerige sound van Schotland waar de band het album heeft opgenomen hoor je. Het maakt het album spooky en intens. Het Human Legue nummer “Life Is A Fear” is een retro 80 song maar men heeft het best voor het laatst bewaard. Het 7 minuten durende “Marching Orders” is het verrassend en veel belovend voor de toekomst. Zeker nu medeoprichter Chris Urbanowicz de band heeft verlaten, lijkt het dat er ruimte is gekomen om als eenheid weer te kunnen opereren. Bij de deluxe versie is een extra cd toegevoegd dat 6 alternatieve songs bevat. Dus voor die extra euro’s is het plezier stukken groter.

Na dat de band afgelopen weekend hun verrassingsconcert in ‘t Paard te Den Haag heeft voltooid (wie deed dat in 2014?) zal de band 4 5 en 6 november de HMH te Amsterdam aan doen.