2015-04-11 07:00:00 • 8 min lezen

Eels - Royal Albert Hall

Eels – Royal Albert Hall

Label: PIAS

Eindoordeel: 7/10

What a dump!

“What a dump!” zegt Mark Oliver Everett tegen het publiek over de prestigieuze zaal waarin deze concertregistratie is opgenomen. Na al die jaren nog even tegendraads opent hij de eerste helft van het concert met enkel acoustisch uitgevoerde nummers op piano en gitaar met hier en daar wat sobere aankleding in de vorm van orkestraties of een drumpartij. Het staat weer volkomen haaks op de tour daarvoor waarin het één grote rockshow was. Maar dat is Eels. Elke keer weer anders. Dat kon echter niet gezegd worden van de laatste CD van de band die in zekere zin een pas op de plaats was. Nu al jaren met dezelfde band op de planken en in de studio leek het alsof Eels het veranderen een beetje moe was.

Originelen

De uitvoeringen uit de eerste helft van dit ‘Royal Albert Hall’ blijven dan ook erg dicht bij hun originelen al lijken ze iets meer aangepast aan de setting. De toevoeging van trompet en contrabas maakt de muziek net een klein beetje meer statig al overdoet Everett dat sentiment niet. Pas vanaf ‘I Like Birds’ veranderen de arrangementen (tijdelijk) meer drastisch en lijkt het in sommige gevallen alsof je naar compleet nieuwe liedjes zit te luisteren waarbij alleen de tekst je bekend voorkomt. Zo is ‘My Beloved Monster’ ook deze tour weer compleet omgegooid en is het nu een soort van rock ‘n’ roll ballade die zo lijkt te zijn weggelopen uit een kerstmisaflevering van de Amerikaanse serie ‘Happy Days’.  Ook ‘I Like Birds’ is hier een swinger waar het in de studioversie wat braver klonk. Het uptempo feestje duurt echter niet heel erg lang en al snel zit de band weer in de rustige, meer reflectieve liedjes. Eigenlijk in de sfeer van het laatste album.

Kalm

Van de live-albums die Eels tot noch toe heeft uitgebracht (en dat zijn er alweer zeven; deze meegeteld) is dit wellicht de meest kalme. Mooie liedjes, smaakvol gespeeld en een absoluut goede sfeer in de zaal. Toch bekruipt me het gevoel dat dit bezoek aan de Royal Albert Hall van Eels beter tot z’n recht komt op de bijbehorende DVD (waar je tenminste kunt zien wat er allemaal gebeurt op het podium) dan hier op de CD. Zoals al gezegd wijken de uitgevoerde nummers hier niet heel erg af van hun studioversies waardoor dit album meer het karakter heeft van een verzamelaar dan van een live-plaat. Mocht je dus moeten kiezen tussen alleen de audio of de DVD dan is de laatste versie absoluut te prefereren. Artistiek gezien geeft deze registratie, net als de laatste CD, het wat unheimische gevoel dat Everett in creatieve zin wat op een dood spoor zit. Hopelijk betekent het uitbrengen van deze plaat dan ook het afsluiten van een tijdperk waarna hij zich herboren zal manifesteren op een eventueel nieuw studioalbum.

Eindoordeel: 7/10