Eileen Rose - Muscle Shoals

Label : Holy Wreckords /CRS

2020-05-09 07:00:00 • 3 min lezen

Americana / Country / Folk
8

Eileen Rose - Muscle Shoals

Eileen Rose is terug met haar nieuwe album Muscle Shoals, opgenomen in de beroemde Muscle Shoals Sound Studio in Alabama. Samen met haar vaste band levert de Amerikaanse singer/songwriter een nieuw album af met nummers die zich op het snijvlak van Country, Americana en Folk bevinden.

Nashville
Eileen heeft het album in twee delen opgedeeld; Part One bestaat uit nieuwe songs en Part Two zijn een aantal eerder uitgebrachte tracks die opnieuw zijn gearrangeerd. Omdat de chemie met haar band The Holy Wreck (Rich Gilbert op gitaar/pedalsteel, Chris Maclachlan op basgitaar en Steve Latanation op drums) zo bijzonder aan voelt, besloot ze ook een aantal bestaande nummers in deze bijzondere setting opnieuw op te nemen. De in Nashville woonachtige singer/songwriter opent met het persoonlijke ‘She’s Gone’, over het gemis van haar overleden moeder. Een wat rustig nummer dat overigens wat gospelachtige elementen in zich heeft en waar ze zich vocaal wat “rauw” uit. Vervolgens trapt ze het gaspedaal wat in en krijgen we met ‘He’s So Red’ een onvervalste rocker met een hoofdrol voor gitarist en echtgenoot Rich Gilbert. We ontkomen hier niet even terug te denken aan het geluid van CCR. ‘Get Up’ en ‘A Little Too Loud’ zijn ook heerlijk dampende rockers en bij de Rockabilly ‘On Shady Hill’ zal mening feestje gebouwd worden.

Old  Traditional
De inmiddels 55-jarige Eileen weet natuurlijk inmiddels dat je de nodige variatie in je songs moet aanbrengen om het geheel boeiend te houden. Zo is ‘Am I Really So Bad’ is een onvervalste ballad doorspekt met Country en Americana. Ook zet ze een smaakvolle, rustige en broeierige cover van King Crimson’s ‘Matte Kusadai’ op de plaat, die bij deze recensent herinneringen aan Albatros van Fleetwood Mac oproept. Dit nieuwe album is opgenomen in die befaamde studio en bij ‘Hush Shhh’ lijkt het alsof de stem van Eileen door die studio nog wat geaccentueerd wordt en naar de voorgrond treedt. Met een indringende a-capella versie van de “old-traditional” ‘Auld Triangle’ laat ze nog maar eens horen wat een buitengewone zangeres ze is. Zoals gezegd zijn er ook een aantal nummers opnieuw opgenomen; ‘Shining’ blijft bij een naderende dreiging maar met het rockende ‘Walk The Jetty’ en ‘Trying To Lose You’ gooit ze alle schroom van zich af en komt toch de vergelijking met de muziek van Melissa Etheridge weer voorbij. ‘Stagger Home’ wordt prachtig vormgegeven door de lapsteel en ook het duet ‘Old Time Reckoning’ met Joshua Hedley mag er zijn. Het laatste nummer is ‘Sad Ride Home’, dat oorspronkelijk op het Bones-album uit 2013 uitgebracht werd maar ook in deze uitvoering absoluut top klinkt.

Muscle Shoals is een uitstekend album geworden met een uitgebalanceerd, gevarieerd aantal tracks. Muzikaal sterk zonder te veel versieringen en vocaal is ze nog altijd één van de beste zangeressen binnen het Americana genre met die heerlijke “twang” in haar stem. Als bonus nog een kort overzicht van al eerder uitgebracht werk is de spreekwoordelijke kers op de taart. Veel luisterplezier.

Americana / Country / Folk