2019-08-20 07:00:00 • 3 min lezen

Americana / Country / Folk
8

Eilen Jewell - Gypsy

Eilen Jewell is geen vreemde in muziekindustrie. Ze wordt vrijwel altijd in één adem genoemd met de broeierige Americana sound en ook dit nieuwe album Gypsy vormt hier geen uitzondering op.

Loretta Lynn
Zelf is ze afkomstig uit het veel noordelijk gelegen Boise, Idaho. Samen met haar men (producer en drummer Jason Beek) maakt brengt ze al sinds 2008 platen uit. Als we haar discografie een beetje afstoffen zien we dat ze een aantal live-albums uitbracht en ook een coveralbum vol met tributes van Loretta Lynn. Haar laatste soloalbum Sundown Over Ghost Town Blues dateert al weer van 2015 maar nu is er dus weer een album met eigen werk.

IJzerstere opening
‘Crawl’ is de titel van de openingstrack en met dit countryrock nummer wordt meteen de toon gezet; drums en basgitaar zorgen voor de ritmesessie en Eilen en gitarist Jerry Miller zorgen voor de rivaliserende gitaren en Katrina Nicolayeff op viool zorgt voor de spreekwoordelijke kers op de taart. ‘Beat The Drum’ stroomt de speakers uit en drijvende gitaren en zwevende violen. De Titelsong is een stuk ingetogener en is een wat dromerig Coutryfolk nummer waar de gitaar met de juiste subtiliteit aanwezig is. Met ‘These Blues’ neemt ze ons mee naar het gevoel dat Hank Williams ons ook kon geven en ‘Working Hard For Your Love’, dat door de tempowisselingen erg interessant is, doet denken aan het werk van Petty.

Ingetogen en persoonlijk
Ook zij is één van die artiesten die zich niet kan vinden in het huidige klimaat van de VS en met ’79 Cents (The Meow Song) hebben we een onvervalst protestliedje dat we met zijn allen mee kunnen zingen en dat Eilen schreef toen Trump net tot nieuwe president verkozen was. Zoals gezegd kent dit album maar één cover; ‘You Cared Enough To Lie’ (van legende Pinto Bennett) en ook op dit Honky-tonk country folk nummer horen we de “fiddle”. Het laatste deel van het album kent de meest indringende songs; de prachtig ingetogen ballad ‘Who Else But You’ en het indringende ‘Witness’ zijn een opmaat voor het meest persoonlijke nummer, ‘Fear’. In dit akoestische nummer neemt Eilen ons mee naar de angsten die je alleen als moeder kent……

Gypsy is een krachtig album met een wat donkere ondertoon. Eilen laat wederom horen de kunst te beheersen om verschillende stijlen zoals Rock, Blues, Folk en Americana moeiteloos te combineren. Verder zijn de teksten sterk, het instrumentarium van grote klasse en de nummers bieden meer dan voldoende variatie. Eilen weet met haar mooie stem wederom te overtuigen op dit album vol met roostmuziek. Een absolute aanrader. Veel luisterplezier.

Eilen Jewell live:
24-11 ROTTERDAM: Lantaren Venster
25-11 EINDHOVEN: Muziekgebouw Eindhoven