Best Of van Elbow geeft doorkijk in hun carrière tot op heden

2017-12-07 07:00:00 • 2 min lezen

Pop
7,5

Elbow - Best Of

De decembermaand is bij uitstek een maand om als band of artiest een verzamelalbum uit te brengen. Leuk om als pakje op 5 december te krijgen of onder de kerstboom. Dit jaar is het de eer aan de Britse band Elbow om een “Best Of” uit te brengen die overigens wel ondersteund wordt door hun versie van de Beatles-cover ‘Golden Slumbers’, die in kerst-gekke Engeland overigens weer gebruikt wordt om de John Lewis Christmas-commercial te ondersteunen.

Label : Polydor / Universal

Mooi doorkijkje
Het album is er in twee versies; de reguliere uitgave en de “de-luxe” editie. Deze verzamelaar geeft een mooie doorkijk van de carrière van deze Britse band onder leiding van de charismatische frontman Guy Garvey. De albums The Seldom Seen Kid en Built A Rocket Boys! zijn het best vertegenwoordigd maar ook een nummer als ‘Magnificent’ van het laatste album Little Fictions dat dit jaar nog uitkwam is meegenomen. Uiteraard vinden we het wonderschone ‘One Day Like This’ terug en nummers als ‘Mirrorball’ en ‘Scatterd Black & Whites.

Winnaars van de Mercury Prize
De muzikale erfenis van de band die sinds 2001 albums uitbrengt en ook ver buiten Groot Brittanië populair is wordt op het tweede schijfje verder uitgediept. Zo vinden we bijvoorbeeld de debuutsingle ‘Newborn’ uit 2001 terug, maar ook een nummer als ‘The Loneliness Of A Tower Crane Driver’ dat vooral bekendheid kreeg vanwege het feit dat de band juist dit nummer live speelde toen ze in 2008 The Mercury Prize wonnen voor hun album The Seldom Seen Kid. Overigens is de band nog steeds in de originele samenstelling waardoor de ontwikkeling van de sound van de band wel mooi voelbaar is op deze verzamelaar. Ook ‘Kindling (Fickle Flame)’ ft. John Grant, alsmede de titelsong van het laatste album, vinden we terug.

Natuurlijk zijn er voor- en tegenstanders van de muziek van Elbow. De ietwat melancholische sound van de band met de wat theatrale voorman Garvey vindt niet bij iedereen gehoor. Toch is het niet raar dat er een verzamelaar uitkomt die een doorkijkje geeft van wat zeven eerder uitgebrachte studio-albums tot op heden hebben gebracht. Voor de fan een mooie compilatie mét die speciale single ‘Golden Slumbers’, voor ieder andere een mooie kennismaking. Veel luisterplezier.

Pop