Nieuw album van Amerikaanse rockformatie Elder

Label : Stickman Records / Konkurrent

2017-06-10 07:00:00 • 3 min lezen

8

Elder - Reflections Of A Floating World

Sinds het debuut Elder/Queen Elephantine uit 2006 heeft de Stoner-rock-formatie Elder regelmatig albums en EP’s uitgebracht. Deze week zag hun nieuwste album Reflections Of A Floating World het daglicht en de verwachtingen zijn weer hooggespannen.

Alle nummers gaan ver over de “single”-tijd
Het drietal Nick DiSalvo (zang, gitaar, keys), Matt Couto (drums) en Jack Donovan (basgitaar) gaan op dit op nieuwe album weer verder op de eerder ingeslagen weg. Denk dus aan superstrakke riffs, zware baslijnen en dat ondersteund door het meer dan lovenswaardige drumwerk van Couto. Opvallend detail is dat er door de band voor de eerste keer keys worden toegevoegd. Niet prominent of overheersend maar op bepaalde onverwachte momenten worden keys ingezet. Natuurlijk zijn alle nummers weer niet te pakken in de standaard single-tijd waarbij we het naar Krautrock neigende ‘Sonntag’ met zijn ruim 8 minuten speelduur noemen maar bovenal ook het ruim dertien minuten durende ‘Blind’. Maar ondanks de speeltijd blijf je het gevoel houden dat alles er toe doet.

Volop meeslepende en psychedelische passages
De zes nummers zorgen voor een speelduur van ruim een uur. Zoals de titel doet vermoeden bevatten de meeste nummers naast de dampende rock die erg strak wordt neergezet ook met regelmaat psychedelische stukken. De nummers worden vaak weids uitgesponnen en soms heb je het gevoel dat je getuige bent van een spontane jamsessie waar de heren overigens elkaar wel in hun kracht laten. Sprekend voorbeeld is bijvoorbeeld ‘The Falling Veil’ dat binnen drie minuten al verschillende dimensies creëert maar natuurlijk en bovenal moeten we ‘Blind’ noemen. Het nummer tikt ruim dertien minuten aan en kent vele verschillende muzikale passages maar de band valt wel altijd terug op zijn vertrouwde, energieke stevige geluid dat overigens wel altijd duidelijke structuren kent.

Reflections Of A Floating World is een “must-have” voor de liefhebber van rockmuziek. Het is geen conceptalbum maar de nummers duren wel allemaal ruim langer dan gemiddeld. Overigens doet dit niets af aan de kwaliteit. Opvallend is ook dat de muziek belangrijker is dan de vocalen; deze zijn ondergeschikt. Komende zomer tourt de band ook de Europa maar zal Nederland helaas niet aandoen. Veel luisterplezier.