Nieuw studioalkbum voor Noorse formatie Electric Eye

2017-11-12 07:00:00 • 3 min lezen

Progressive / Rock
7,5

Electric Eye - From The Poisonous Tree

Electric Eye is een rockband die de Noorse stad Bergen als “homebase” kent. Het is een klein jaar geleden dat ze laatste studioalbum Different Light uitbrachten en een kleine acht maanden sinds dat het live-album Live at Blå uitkwam. Deze week was daar het nieuwste album From The Poisonous Tree. Ook nu is het geheel weer een combinatie van psychedelische en Progrock met duidelijke invloeden uit de zeventiger jaren.

Label : Jansen Records / RTBE M-R MUSIKK / PIAS

Teksten zijn ondergeschikt aan de muziek
De buiten Noorwegen redelijke onbekende band bestaat uit Øystein Braut (gitaar, zang), Njål Clementsen (bas, zang), Anders Bjelland (Keyboards) en Øyvind Hegg-Lunde (drums) en is sinds 2012 bij elkaar. Hun muziek laat zich het beste omschrijven als psychedelische rockmuziek met invloeden uit andere genres en zelfs wat exotische elementen in de vorm van instrumentarium. Voor dit album zijn er ook wat gastmuzikanten ingevlogen maar dat is nauwelijks merkbaar; wat je hoort is een band die een duidelijke eigen sound heeft en waarbij het opvallend is dat de teksten ondergeschikt zijn aan de muziek. Toch kan het zijn dat de band je wel bekend voorkomt want enkele jaren geleden stonden ze op Eurosonic.

Strakke basritmes en drums vormen de basis
Na enkele tonen die klinken en voelen als donkere drones wordt opener ‘Sometime You Got To Jump To Lift Your Feet’ ingezet. Het is één van de weinige nummers op dit 8-track tellende album waarbij de tekst en muziek in balans zijn en waar de scheidingslijn tussen Psych- en Progrock niet echt duidelijk is. Bij ‘Invisible Prison’ komt die hang naar de sound van de seventies bovendrijven, mede door de inzet van de sitarklank. Het nummer vloeit geruisloos over in het instrumentale ‘Rock på Norska’ dat op sommige delen lekker zwaar wordt aangezet wordt en waar ook die seventies-vibe weer voelbaar is. Bij ‘Endless Summer’ leunt de band meer op de synths en hier horen we Linn Frøkedal als vocale ondersteuning. De waarschijnlijk mooiste track, ‘Turn Around, Face The Sun’, staat centraal geposteerd op het album. Knap opgebouwd, vol met details en ook nu weer met die typerende sitarklank is dit een fraai staaltje rockmuziek geworden.

“It sounds like a soundtrack to a movie….”
Zo blijft dit wel een boeiend album met verder nog het wat ingetogenere ‘Serenity’ en ietwat gejaagde ‘The Diamond Sutra’ waar de nadruk wat meer op percussie gelegd wordt. Afsluiter van dit album is ‘Meditasjonen’, een zeer rustig nummer dat feitelijk bestaat uit een aaneenschakeling van tonen, klanken en wat vocalen zonder een hele strakke melodielijn. Zelf zeggen de heren over dit album : “We’re back in Broen Studio, and it’s difficult not to be fascinated. It sounds like a soundtrack to a movie that hasn’t been made yet, it’s villainy acid prog, it’s ethno jazz, it’s old school hip hop grooves mixed with the easily recognizable Electric Eye sound.”

Electric Eye is een band met een eigen geluid. Misschien zelfs wel met een missie. Het is een mixture van Psychedelische en Progrock waar ze diverse elementen en instrumentarium aan toevoegen waardoor die eigen sound ook echt authentiek klinkt. Het geheel is dan misschien niet vernieuwend maar dat doet niet af aan de kracht van dit nieuwe album. Voor de liefhebbers van dit genre een bovengemiddeld goede plaat. Veel luisterplezier.

Progressive / Rock