Bijzondere jubileum-uitgave van ELO's Out Of The Blue

2017-12-01 07:00:00 • 2 min lezen

Pop / Rock
8,5

Electric Light Orchestra - Out Of The Blue (40th Anniversary Picture Disc)

Out Of The Blue was in 1977 het zevende studioalbum van de Britse formatie Electric Light Orchestra. Het inmiddels legendarische en iconische album van ELO zoals we de band in de volksmond noemen werd door frontman Jeff Lynne in een kleine vier weken geschreven.

Label : Epic / RCA

Iconisch album
Het verhaal gaat dat Lynne tijdens een verblijf in een chalet in Zwitserland dit album in één keer schreef tijdens een explosie van inspiratie. Vervolgens ging de voltallige band een maand of twee in een studio in München aan de slag om dit album op te nemen. Het resultaat is één van de meest succesvolste dubbelalbums aller tijden en voor ELO zou Out Of The Blue het meest succesvolle album uit hun carrière betekenen. Van het album werden tussen oktober 1977 en oktober 1978 een vijftal singles uitgebracht, te weten ‘Turn To Stone’, ‘Wild West Hero’, ‘Sweet Talkin’ Woman’, ‘It’s Over’ en natuurlijk ‘Mr. Blue Sky’, de allergrootste hit die de band ooit heeft gehad. Maar naast al deze hits is Out Of The Blue simpelweg een album dat perfect past in die tijdsgeest.

Geremasterde versie
Vanaf dat moment stond het afgebeelde ruimteschip op Out Of The Blue synoniem voor de band. ELO zou altijd met het “spaceship” geassocieerd worden. In die tijd was “side 3” van de dubbel-LP ook wel bijzonder met een geheel instrumentaal stuk waarbij de invloed van het weer (zomer, zon, wind) op je gemoedstoestand centraal stond. In 2007 was er al een “30th Anniversary Version”, een cd met wat extra tracks. Nu is daar “40th Anniversary” uitgave waarbij er gekozen is om een 2LP Picture Disc uit te geven waarop het materiaal geheel geremastered is en waarbij je ook een download-code krijgt met toegang tot extra’s. Deze keer geen speciale cd-box maar een uitgave die die bij de muziekdrager uit die tijd hoort. Voor de fan is deze uitgave een must-have, voor de vinyl-liefhebber een ware aanwinst, voor de kunstliefhebber een aanwinst aan de muur en voor ieder ander is het wel een bijzondere uitgave die niet misstaat in elke muziekverzameling. Veel luisterplezier.

Pop / Rock