2014-04-22 07:00:00 • 7 min lezen

Elle Bandita - Elle Bandita

Label: Caroline Benelux Eindoordeel: 7

We hebben vijf jaar moeten wachten op een vervolg van Queen Of Fools. Ryanne van Dorst, alias Elle Bandita, komt nu met een stevige titelloze rockplaat waarmee ze vooralsnog een plaats in de Nederlandse popscene veiligstelt.

Niet alledaagse carrière Enkele weken geleden was de release van het titelloze album Elle Bandita in Rotown in Rotterdam. Na een enigszins nerveuze opening werd er een spetterende show neergezet en kon Nederland kennismaken met de wederopstanding van deze rock 'n roll-dame. Samen met haar band speelt ze alsof haar leven er vanaf hangt en brengt een spetterende show ten uitvoer. Na haar debuutalbum heeft ze veel optredens gegeven, ging daarna terug naar school om vervolgens daarmee weer te stoppen. Ook deed ze mee aan het programma 'Op zoek naar God' waar ze haar huidige partner, Christina Curry, leerde kennen. En in de tussentijd schreef ze heel veel materiaal waarmee nu het titelloze Elle Bandita is opgenomen.

Het album Zo sereen als Ryanne op de cover staat afgebeeld, zo bewogen klinkt dit album. Een stevige plaat die zich het best laat omschrijven als een combinatie van stevige rock, aangevuld met een kleine dosis grunge voor de nodige dynamiek. De al eerder uitgekomen single 'Swan Song' is in ruim drie minuten wel een aardige graadmeter voor het album. Heerlijk energiek, opzwepend en stuwend maar toch met de nodige nuances aangebracht. 'Elle' heeft het goed voor elkaar en weet diverse stijlen te combineren tot een eigen sound. Haar "punkverleden" is eigenlijk alleen maar op 'Axes Of Evil' terug te herleiden terwijl de opener 'Paganize' mischien wel het meest mainstream nummer van het album is. Verrassend is het gitaargeluid op 'Blessed With Youth' dat in de opening veel overeenkomsten vertoont met het geluid dat The Edge op 'I  Will Follow' weet te produceren. Bij sommige nummers wordt er wat aan de knoppen gedraaid waardoor de stem van Elle wat groezelig wordt zoals op 'In Code' en 'How I Died'. Bij het ingetogen, rustige en mysterieus donkere 'The Wicked Get What The Wicked Want' neemt Elle wat gas terug en zet hiermee op een eigen wijze een vingerafdruk op dit album.

Elle heeft naar eigen zeggen wat problemen met autoriteit en vindt de mensheid niet het meest prettige ras dat op aarde rondloopt. Soms wat nukkig, eigenzinnig en het belangrijkste doel in het leven is muziek maken. Al die elementen zijn op een of andere manier eigenlijk terug te horen in dit muzikale spectrum waarmee ze absoluut een plaatsje verwerft in de (rock)Nederpop. Stevig, muzikaal en recht door zee. Elf nummers met een speeltijd van een kleine drie kwartier vervelen niet. Veel luisterplezier.