Tweede album van Noorse Jazz-musicus Ellen Andrea Wang

2017-11-27 07:00:00 • 2 min lezen

Jazz / Pop / Singer-songwriter
7

Ellen Andrea Wang - Blank Out

Ellen Andrea Wang is een Noorse singer/songwriter die niet alleen haar muziek zelf schrijft, ze speelt daarnaast ook nog eens contrabas. Onlangs kwam haar tweede album Blank Out uit op het Jazzland label.

Label : Jazzland / PIAS

Aanzien binnen de Jazz-scene
Op vroege leeftijd leerde deze inmiddels 29-jarige Noorse al viool spelen, het instrument dat ze zo rond haar 16e inruilde voor de contrabas. Naast solowerk maakt en maakte ze ook deel uit van diverse andere bands als Pixel en SynKoke. Sinds 2013 is ze met haar eigen formatie actief en ze bracht in 2014 haar debuutalbum Diving uit. Binnen de Jazz-scene in Noorwegen wordt Ellen gezien als zeer getalenteerd en daarvoor ontving ze in 2015 The Kongsberg Jazz Award. Toch moet je dit tweede album Blank Out niet als een album vol met Jazz-muziek bestempelen want het is veel meer een combinatie van lichte popmuziek, hier en daar wat theatraal maar waarbij uiteraard wel subtiel Jazz aanwezig is.

Maatschappelijke discussies
Blank Out is duidelijk een album waarop Ellen lichte popmuziek combineert met Jazz waarbij soms ook best wat geëxperimenteerd wordt. Neem bijvoorbeeld de opener ‘Peace Prize’, een nummer dat begint met pianospel en wat percussie om vervolgens opgebouwd te worden tot een speels popnummer met spitsvondige muzikale elementen. De strakke baslijn en de wereldse tekst die een kritische noot vormen bij het wereldwijde vreemdelingenprobleem doen de rest. (“Passport And Papers Please / Country Of Origin? / Reason Form Coming Here?”). Het vervolg is ‘Bad Blood’, een lekker zwoel klinkend midtempo nummer en bij ‘Change Of Heart’ worden de Jazzinvloeden subtiel verwerkt.

Martin Hagfors
Op dit tweede album werden de teksten geschreven door de Noorse alleskunner Martin Hagfors al schreef Ellen op een aantal nummers mee. ‘Heaven’ is die spreekwoordelijke en bijna noodzakelijke ballad die door Ellen op een ingetogen wijze wordt neergezet. Ook bij ‘Feelings’ zijn er lichte Jazz-invloeden hoorbaar en laat Ellen horen dat ze zowel in de lage als hoge registers uit de voeten kan. Hoogtepunt van het album en doorspekt van een heerlijke dosis humor is ‘Electric’, een nummer dat eigenlijk niet meer dan een opsomming is van elektrische apparaten waar wij, mensen uit de Westelijke Wereld, afhankelijk van zijn geworden. (“I’ve got an electric conscious, I’ve got an electric mind, I’ve got an electric phone that’s my home away from home”). Afsluiter ‘Accord De Paris’ is vrijwel geheel instrumentaal want buiten de piano hoor je eigenlijk slechts klanken die het nummer tot een soort van organisch geheel maken.

Blank Out is een verrassend album waarbij lichte popmuziek gecombineerd wordt met Jazz-elementen waarbij Ellen ook de toevoeging van percussie of synthesizer niet schuwt. Soms komen de arrangementen dan ook wat druk en onevenwichtig over, anderzijds toont het ook de creativiteit van deze Noorse singer/songwriter. Een kritische noot is dat het album slechts een zevental tracks kent met een speelduur van een kleine 30 minuten. Veel luisterplezier.

Jazz / Pop / Singer-songwriter