2015-11-14 07:00:00 • 6 min lezen

Ellie Goulding - Delirium

Label : Polydor / Universal Eindoordeel : 7

Met de film hit Fifty Shades Of Grey was Ellie Goulding ook ineens terug. ‘Love Me Like You Do‘ was de bijbehorende hitsingle en uiteraard mag dit nummer niet ontbreken op het derde album van de Britse Ellie dat afgelopen week uitkwam.

Al twee succesvolle albums Ellie Goulding heeft inmiddels twee zeer succesvolle albums op haar naam staan. Bright Lights uit 2011 was niet vernieuwend maar wel een zeer aangename, frisse kennismaking. In 2013 kwam het wat donkere en sombere Halycon uit dat in Engeland ook de nummer 1-hitpositie haalde. Nu is daar Delirium, het derde album en naar eigen zeggen een plaat dat een feest was om te maken. Verder slaat de titel misschien ook wel op de mentale staat van Ellie Goulding die steeds meer met haar hoofd in de wolken loopt en verbaasd is door al het succes.

Samenwerking met superproducers De vraag is natuurlijk of Delirium wel die waardige opvolger is van het eerdere werk. Als we kijken naar de namen (o.a. Calvin Hariris, Max Martin en Greg Kurstin) die meewerken bekruipt je misschien wel een angstig gevoel dat het een té populistisch album is geworden. Na een korte intro worden met ‘Aftertaste’ meteen de intenties van miss Ellie duidelijk; het moet een plaat worden in de trend van Electronic Dance Music (EDM); de synthpop-baslijntjes zijn alom aanwezig met natuurlijk de beat die voor het dansbare zorgt. Binnen dit spectrum horen we meer werk; ‘Holding For Your Life’, ‘We Can’t Move To This’ en ‘Don’t Panic’ kunnen we dezelfde adem noemen en het zijn allemaal tracks die ook op een album van Katy Perry of Britney Spears kunnen voorkomen.

‘Love Me Like You Do’ van de blockbuster Fifty Shades of Grey mag niet ontbreken Toch laat Ellie horen over muzikaal talent te beschikken. De hitsingle ‘Love Me Like You Do’ blijft lekker klinken en mag op Delirium niet ontbreken. ‘Codes’ kent de nodige R&B-invloeden en ‘Lost And Found’ en ‘Devotion’ klinken erg luchtig en zijn catchy nummers. Maar waar Ellie zich op haar vorige album nog kon onderscheiden lukt haar dat op Delirium niet echt. Het zijn stuk voor stuk nummers die het op de commerciële radiostations goed zullen doen omdat ze superstrak geproduceerd zijn. Meest positief is waarschijnlijk ‘Around U’ en het spannende en zeer eigentijdse ‘On My Mind’. Na zestien nummers houdt de reguliere versie van Delirium het voor gezien maar de “de luxe” versie kent nog een viertal extra tracks waaronder de dancetrack ‘Outside’ waarop Ellie samenwerkt met Calvin Harris.

Eindoordeel Ellie Goulding heeft een unieke stem en een natuurlijk talent om goede liedjes met bijbehorende teksten te schrijven. Delirium mist echter dat onderscheidende. Het is een super geproduceerde plaat, alle nummers klinken geweldig maar daardoor lijkt het alsof het voor de commerciële radiostations is geschreven en blijft het geheel binnen vastgestelde lijntjes. Samengevat een leuke popplaat. Veel luisterplezier.