2016-02-08 07:00:00 • 3 min lezen

Elton John - Wonderful Crazy Night

Elton John – Wonderful Crazy Night Label: Virgin / EMI/ Universal Eindoordeel: 7

Elton John heeft weinig of geen introductie nodig. Zijn 45 jaar in de muziekbranche heeft zeker zijn sporen achter gelaten. Het is een kleurrijk persoon die gewoon doet wat hij wil. Samen met Berney Taupin maakte hij prachtige albums in de jaren 70. Klassiekers waaronder “Your Song”, “Rocket Man” en “Candle In The Wind” brachten Elton John tot een wereld muzikant. Wanneer hij het titelnummer voor the Lion King componeerde, werd hij met dit “Circle of Life” en “Can You Feel The Love Tonight” onsterfelijk.

Maatschappelijk gezien draagt hij ook een steentje bij. Na eerst de voetbalclub Watford te hebben opgekocht, ja en dan in de goede zin om een faillissement te voorkomen, richtte hij zijn eigen Aids fonds op. Met het Candle in The Wind ter gelegenheid van het overlijden van Princes Diana, draagt hij de opbrengst over aan het daarbij behorend goede doel. Uiteindelijk wordt hij tot ridder geslagen en gaat hij als Sir Elton door het leven.

Zijn album “The Diving Board” uit 2013 was een juweeltje. Onder leiding van T Bone Burnett wist hij het beste sinds jaren op plaat te zetten. De verwachtingen van een vervolg zijn dan ook hoog. En ja dat moet je net niet hebben. Het album kent wel de herkenbare Elton John songs maar vooral uit de sfeer van de jaren 80. Het titelstuk, “I’ve Got 2 Wings” of “In The Name of You” zijn prima uptempo songs, maar de kracht van Elton John ligt vooral in de ballads van ”A Good Heart” of een strak rockende song dat hier op dit album mist, al probeert hij dit nog met “Looking Up” en “Guilty Pleasures”. Misschien komt het door de verwachtingen, maar voor mij kan dit zijn voorganger niet overtreffen. Live is het altijd een feest. Dit jaar komt de flamboyante Sir Elton met zijn show ook naar Nederland al duurt het nog even.

22 november staat Elton John in de Ziggo Dome te Amsterdam.