2019-09-26 07:00:00 • 3 min lezen

Gospel / Pop / R&B / Soul
8,5

Emeli Sandé - Real Life

De inmiddels 32-jarige songwriter en zangeres Emeli Sandé is terug met een nieuw album. Ondanks dat iedereen haar naam en muziek kent is Human eigenlijk pas haar derde studioalbum!

Gospel
Ze maakte in 2012 haar debuut met Our Version of Events en de van dat album afkomstige single ‘Next To Me’ betekende haar wereldwijde doorbraak. Op dit album is er een grotere diversiteit aanwezig qua instrumentarium waarbij de Britse zangeres heel soepel laveert tussen Soul, R&B en wat andere muziekstijlen zoals Gospel. Het album opent met het groovy klinkende ‘Human en meteen krijgen we het gevoel dat de kracht van haar stem in evenwicht is met de compositie; een krachtig nummer met onmiddellijk een wat politieke lading (“We’re all gonna bleed the same shade of rouge”), met het London Community Gospel op de achtergrond.

Memphis Soul
Die machtige stem is natuurlijk een ongelofelijke zegen voor de in Schotland opgegroeide Emeli. Op het wat ingetogener ‘Love To Help’ omringt ze zich door blazers en akoestische gitaar op de achtergrond terwijl een uitbundig nummer als ‘Survivor’ veel over de kracht van de vrouw gaat. ‘Your Are Not Alone’ zou op Broadway stralen waarbij ook hier een hoofdrol is weggelegd voor het gospelkoor. Zo weet Emeli ons te boeien met dit verrassend divers album. Probeer maar een stil te blijven zetten bij het voortstuwende ‘Shine’ of ‘Extraordinary Being’ dat met de strijkers een heerlijke zuidelijke Memphis Soul vibe meekrijgt. ‘Sparrow’ is misschien wel één van de best tracks; een pure powerballad die een volledig en machtige stemgebruik vereisen. En hoe mooi is het dan uiteindelijk deze prachtige ballad heel klein te beëindigen. ‘Honest’ is de pianoballad omlijst met strijkers, ‘Same Old Feeling’ is de soepele R&B-song en de titelsong is ijzersterk met die gospelinvloeden (let op het koor).

Real Life is waarschijnlijk het beste en meest gevarieerde werk dat Emeli tot op heden uitbracht. Ze schreef aan alle songs mee maar het is vooral haar stem en de diversiteit in de composities die Real Life tot een mooi album maakt dat boven het gemiddelde maaiveld uitsteekt. Ze klinkt oprecht, spreekt hoop uit in haar teksten en of het nu een pianoballad is of een lekker upbeat, dansbaar nummer, alles is raak. Veel luisterplezier.

Emeli Sandé Live
29 oktober, AFAS live, Amsterdam

Gospel / Pop / R&B / Soul