2016-10-24 07:00:00 • 3 min lezen

Emerson, Lake and Palmer – Brain Salad Surgery (re-issue)

Emerson, Lake and Palmer – Brain Salad Surgery (re-issue) Label: BMG Eindoordeel: 7,5

Het vierde album van de progressieve rock band uit de jaren 70 krijgt net als zijn voorgangers een remake. Ditmaal is Jakkko M. Jakszyk de man die de oude tapes uit de kast heeft opgepoetst. Opvallend is dat hij zijn remake laat beginnen met het instrumentale stuk “Karn Evil 9 3rd impression”, terwijl het album begint met “Jerusalem” een bewerking van gedichten van William Blake en Hubert Perry. Het bijzondere aan dit album is dat Emerson hier de Moog Apollo serie voor het eerst introduceert in de popmuziek. De synthesizer heeft een herkenbaar geluid en de band weet op dit album het optimaal toe te passen in diverse songs. Voordien gebruikte Emerson de Moog op andere albums. Met Brain Salad Surgery wordt het accent meer gelegd op de klassieke werken en experimentele inslag van de keyboards dat hun vorige album. Het instrumentale “Toccata” is gebaseerd op een stuk van de Argentijnse klassieke componist Alberto Ginastera. Het mooie aan dit trio is dat men een klassiek stuk geheel weet om te vormen tot symfonische pop. Het drumwerk dat Carl Palmer hier telkens onderlegd is een knap stuk en toevoeging op het oude klassieke materiaal dat er ligt. Het topstuk van het album is Karn Evil 9, een stuk dat een half uur duurt en alle facetten van het album bergt. Het is niet een album om als achtergrondmuziekje te gebruiken maar een album waarbij je voor moet gaan zitten. Laat je vervoeren met de muziek waarbij intens luisteren niet geheel de bedoeling is. Het is een stuk waarbij je je aan moet overgeven en alles laten gebeuren. Dan kent het alternatieve album een totaal beeld naar wat de toen uitgegeven album is geweest. Binnen de beperking van 2 kantjes van maximaal 20 minuten, waardoor een deel op plaat is verschenen, is dit stuk nu een geheel geworden. De Zwitserse surrealistische schilder Hans Rudolf Giger leverde het prachtige kunstwerk dat als hoes werd gebruikt.