2016-10-27 07:00:00 • 3 min lezen

Emerson, Lake and Palmer – the Anthology

Emerson, Lake and Palmer – the Anthology Label: BMG Eindoordeel: 8

In de afgelopen week hebben we aandacht gegeven aan de re-release van de eerste albums van het legendarische progressief rock trio Keith Emerson Greg Lake en Carl Parlmer. De invloed van popmuziek, jazz en klassieke muziek te combineren ging gepaard met het uittesten van nieuwe instrumenten waaronder een serie van de Moog synthesizers. Het geeft een beeld weer over de tijd en de evolutie binnen de popmuziek. Met the Anthology wordt er een samenvatting gegeven van deze periode. De belangrijkste stukken van de eerste vier albums staan op deze verzamelaar. Aangevuld met stukken van The Works 1 & 2 waarbij het pianoconcerto 1 een muziekstuk is dat rechtstreeks in een Harry Potter film kan. Maar ook de classic live opening “Peter Gunn” dat iedereen kan meezingen/ - neuriën en herkent. Of het “I Believe in Father Christmas” dat we alleen maar in een klein deel per jaar kunnen horen. Door de albums los van elkaar te zien, zijn de gehele albums altijd een mooi en beter verhaal dan een compilatie van songs. Juist dit trio probeert je mee te krijgen in de sfeer van de muziek en wanneer we de nummers los van elkaar nemen, ontstaat het gevaar dat het geen geheel meer is. Met “the Anthology” is het goed gelukt om per cd het toch een geheel te houden. Tevens is dit een prima album om de meest belangrijke stukken van Emerson Lake and Palmer in de kast te hebben. Midden jaren 90 hield de band het voor gezien. Bands die zich beinvloed vonden door dit trio zijn Iron Maiden, Marillion Dream Theater, maar wellicht zijn ook bands als Genesis, Yes, Deep Purple en Rush etc in de muziek gedoken van dit trio. Bij het vertrek van Carl Palmer heeft Cozy Powell tijdelijk de kruk achter de drums warm gehouden tot Palmer terug keerde. Keith Emerson startte een nieuwe superband met John Entwistle ( the Who), Jeff Baxter (Steely Dan, Doobie Brothers), Joe Walsh (Eagles) en Simon Philips (Toto). Dit onder de naam The Best dat eigenlijk een compilatie van covers van ieders band werd. Naast film muziek en solo projecten leverde hij zijn diensten aan diverse acts. Afgelopen maart maakte hij een einde aan zijn leven. Greg Lake speelt met Gary Moore en maakt in de jaren 90 weer een tijdje deel uit van King Crimson, waar hij eind jaren 60 vandaan kwam. Carl Palmer maakte deel uit van Asia en Three dat uiteindelijk een commercieel getinte doorstart was van ELP.