2016-10-23 07:00:00 • 3 min lezen

Emerson, Lake and Palmer – Trilogy

Emerson, Lake and Palmer – Trilogy Label: BMG Eindoordeel: 8

Het derde album van de supertrio uit Engeland krijgt de naam “Trilogy” mee. Het album van de progressieve rockband kent een drieluik van het nummer “The Endless Enigma”. Een uitgewerkt nummer dat bij de live shows een prominente rol kreeg. De reden is dat het nummer, en het gehele album meer toegankelijk werd. Naast dat songs een toetsen solo kreeg, zoals het pianostuk op Fugue, kregen de nummers meer een symfonisch karakter dat we later bij bands als Marillion weer terug vinden. “From the Beginning” is al een melancholische popsong met de akoestische gitaar als basis, mond dit ook uit op een keyboardsolo. Het popnummer “The Sheriff” intro met een solo van drummer Carl Palmer, waarbij op de geremasterde versie en productie van Jakko M. Jakszyk duidelijk te horen is dat hij even een mis-tik doet en daaropvolgend “shit” roept. Dat de heren breed georiënteerd zijn is de keus van Hoedown, een cover van Aaron Copland uit het Rodeo ballet. Als bonustrack is dit nummer live te vinden. Een krachtig instrumentaal stuk waar de pop en klassiek elkaar vinden. In het titelstuk weet Palmer er een latin slagwerk binnen het symfonische stuk te verwerken. Met “Abaddon’s Bolero” weet men met overdubs een ingenieus stuk te maken met uitgangspunt en inspiratiebron het Ravel’s bekend stuk “Bolero”. Al werd dit stuk toen van de setlijst gehaald omdat het live te ingewikkeld werd, zou dit misschien in de huidige tijd geen probleem te zijn om dit live te kunnen vertolken. Met de re release uit 2015 wordt er een derde cd aan toegevoegd dat het dolby surround geluid weergeeft.