2016-10-22 07:00:00 • 7 min lezen

Emerson, Lake & Palmer – Tarkus (re-issue)

Emerson, Lake & Palmer – Tarkus (re-issue) Label: BMG Eindoordeel: 7,5

Het tweede album van de ELP begint met een prachtig uitgewerkt titelstuk van ruim 20 minuten. Tarkus is verdeeld in een opening “Eruption”, “Stones of Years”, “Iconoclast”, “Mass”, “Manticore” en “Battlefield”. Het is een prachtige uitwerking dat dicht in de buurt ligt van Pink Floyd. Hoewel zij meer gitaren gebruikt en ELP meer toetsen is het stuk minstens interessant te noemen. Delen uit dit stuk zijn later vast een inspiratiebron geweest voor Waters en co. Keith Emerson weet wederom de aandacht op zich te vestigen doro het soms te veel aanwezige toetsen geweld. Steven Wilson tekende ook voor de 2de cd, de bonus cd, de productie waardoor het allemaal net iets frisser en vetter klinkt dat de oude originele master van het album. Het album werd opgenomen nadat ELP het album “Pictures At An Exhibition” had opgenomen. Uiteindelijk verscheen dit live album na “Tarkus”. Vandaar dat het titelnummer een lang stuk is dat een geheel deel van het album beslaat. De b kant werd gevuld door zes andere songs waarvan bekend is dat de ontwikkeling van de songs vooral individueel was. Het levert mooie symfonische progrock op. Het snelle toetsenwerk op “Jeremy Bender” en “Bitches Crystal” of het stichtelijk kerkorgel “The Only Way” dat in jazz pop vervalt of de rock n roll “Are You Ready Eddy” dat als vulling voor het album is bedacht. Met de bonustracks “Oh, My Father” (Horen we hier al een Phil Collins sound of is het net andersom) het popnummer “Unknown Ballad” en een alternatief van “Mass” is dit voor de fans een mooie toevoeging in de collectie.