2015-04-26 07:00:00 • 12 min lezen

Emerson, Lake & Palmer - Triology

Emerson, Lake & Palmer – Triology Label: Sony Eindoordeel: 9

Een van de meest toonaangevende prog rock acts is ELP. In de jaren 70 werd het nog symphonic rock genoemd maar tegenwoordig valt het onder de progressieve rock. Wanneer Greg Lake de band King Crimson verlaat gaat hij met zijn muzikaal maatje die hij op een soundcheck had ontmoet, Keith Emerson op zoek naar een drummer. Wanneer drummer Mitch Mitchell hen introduceert bij zijn werkgever Jimi Hendrix werd er een jam avond georganiseerd. Dit heeft door de plotselinge dood van Hendrix uiteindelijk nooit plaatsgevonden. De zoektocht naar een drummer ging voort en kwam uit bij Carl Palmer.

Wanneer de single “Lucky Man” van het titelloos debuut album een hit wordt in USA, UK en Nederland betekende dit al snel een doorbraak. Twee albums later komt men met hun meesterwerk “Triology”. De technische effecten op de drums worden hier eerst gebruikt voordat Pink Floyd, Queen etc het later in de tijd gebruikten. De eindeloze experimentele toetsen solo s in het titelnummer werd voor vele acts de basis van de symphonic rock. Genesis, Jethro Tull, Hawkwind, Rush etc zullen later hier veelvuldig gebruik van maken. Dit is al een extra waardering voor dit album, maar dit soort dingen zijn alleen maar achteraf te meten.

Met dit album is het origineel, een helder nieuwe stereo gemixte versie en 5.1 versie in een pakket verstopt. Naast dat Palmer zijn “Shit” woord nu beter te horen in wanneer hij de ring raakt op de introroffel van “The Sheriff”, zijn er enkele alternatieve versies te vinden. Al is het in het geheel van het album niet een meest opvallend. Het gaat in de eerst plaats om het album dat subliem is voor de muziekhistorie van de symphinic rock danwel hedendaagse prog rock.