Emma Bale - RETROSPECT

Label : Sony

2021-04-07 07:00:00 • 3 min lezen

Pop / R&B
7,5

Emma Bale - RETROSPECT

Emma Balemans, wij kennen haar als Emma Bale want dat “bekt” toch fijner, bracht afgelopen weekend eindelijk dat gedroomde debuutalbum uit. ‘RETROSPECT’, dat eigenlijk een EP zou worden, werd uiteindelijk door de keuzestress een volwaardig album.

Juiste inspiratie
De inmiddels 21-jarige Belgische Emma Balemans deed op haar veertiende mee aan de Vlaamse editie van The Voice Kids en gooide hogen ogen maar won niet. In de zeven jaar die daarop volgden schreef ze meer dan 100 liedjes, werkte ze met verschillende producers samen en bracht regelmatig een cover uit maar dat album kwam er niet. Niet de juist klik en niet de juiste inspiratie. Die kwam er wel met producer Pieterjan Coppejans (o.a. Eefje de Visser) en dit debuutalbum is dan het eerste echte wapenfeit. Zelf omschrijft ze de liedjes als pop met een randje en “Ik ben niet meer dat maagdelijke meisje met de kanten kleedjes” maar hebben wat kleinere liedjes als “Moonchild’ en ‘The Woman I Am Today’ het album toch gehaald.

R&B
De twaalf liedjes zijn dus een combinatie van Pop, R&B en wat Soul. Ondanks het spannende begin van opener ‘Amsterdam’ brandt het nummer niet echt los maar de hand van Coppejans is wel meteen voelbaar. Bij ‘Bad’ voelen we de eigenzinnigheid die Billy Eilish’ ook zo authentiek maakt, ‘Everything You Are’ is ondanks het spaarzame instrumentarium toch spannend en de met een beetje DISCO overgoten single ‘Greedy’ is wel erg catchy. Bij ‘Trust’ wordt de R&B-kaart uitgespeeld en verder komen er nog een aantal prima popliedjes voorbij zoals het sensuele ‘Get back’ en ‘Mourning’. Naast de al eerder genoemde ‘Moonchild’ en ‘The Woman I Am Today’ is ook ‘Long For’ een stemmige ballad die voor de nodige rustmomenten zorgt.

Samen met producer Coppejans vallen de puzzelstukjes op zijn plaats. RETROSPECT is een album waarmee Emma de eerste voetstappen zet in een mogelijk glansrijke carrière. Dat ze over talent beschikt is alom bekend en op het bonusschijfje staan ook een zevental covers die ze tijdens het VTM-programma Liefde voor Muziek al eens zong. Al met al een geslaagd debuut. Veel luisterplezier.

Pop / R&B