2016-03-22 07:00:00 • 11 min lezen

Emmy The Great - Second Love

Label : Bella Union / PIAS Eindoordeel : 7,5

De Britse Emmy The Great is terug met haar derde album Second Love. Deze in Hong Kong geboren singer/songwriter brengt met Second Love een aangenaam, eigentijds album met twaalf nummers die lekker wegluisteren.

De afgelopen jaren hebben we Emmy The Great leren kennen als een singer/songwriter die vooral in de klassieke hoek van de folk actief was. Na de eerdere albums First Love uit 2009 en Virtue uit 2011 besloot Emma het roer om te gooien. Emma is haar eigen naam maar op school werd ze meestal Emmy genoemd. Omdat ze er zo’n hekel aan had voegde ze “The Great” eraan toe maar besloot evengoed deze naam als artiestennaam te gebruiken. Tijdens het schrijfproces dat een kleine drie jaar duurde verdiende ze haar brood door als muziekrecensent (oa. The Guardian) en verhuisde ze vanuit Londen via Los Angeles naar New York. Het leven in een dergelijke metropool en het digitale tijdperk waarin we leven, alsmede een verbroken liefde, vormen de thema’s van dit nieuwe album.

Diverse elementen worden toegevoegd ‘Swimming Pool’ is de ideale opener en een mooi, sfeervol en mysterieus nummer waarbij qua stemgeluid Emma wat aan Katie Melua doet denken. Ze wordt vocaal bijgestaan door Tom Fleming en het nummer gaat eigenlijk over de complexiteit van het leven in deze moderne, digitale wereld. Op ‘Less Than Three’ worden we getrakteerd op dat andere geluid van Emma; met haar heldere, fris en harmonieus klinkend stemgeluid zorgt ze dat het verder eenvoudige melodietje tóch karakter krijgt. Vervolgens trakteert ze ons met ‘Algorithm’ een wat meer “flowerpower” nummer dat zo nu en dan wat zwierig klinkt en ook hier pakt ze terug naar die virtuele wereld waarin we leven. Dat het schrijfproces en de totstandkoming enkele jaren heeft geduurd is terug te horen. Het met allerlei geluidjes omgeven ‘Hyperlink’ is boeiend en hier pakt ze voor de eerste keer terug naar het thema van dit album en zingt ze “In The End Love Is The Answer”.

Een aantal nummers zijn gebaseerd op haar persoonlijke ervaringen Soms pakt ze terug op haar persoonlijke ervaringen. Zoals bij ‘Constantly’ dat geïnspireerd is op het boek van Doretta Lau dat gaat over mensen die proberen een bestaan op proberen te bouwen in een metropool; hetzelfde gevoel dat Emma had toen ze in New York ging wonen. Bij het slow beat nummer ‘Dance W Me’ zingt ze over de complexiteit van het hebben van een relatie, een compositie die doet denken aan het werk van Dido. Eén van de hoogtepunten is het prachtige ‘Phoenixes’ dat begint met een rustige akoestische gitaar en daarna subtiel wordt uitgebouwd en je terugneemt naar de kalverliefde toen Emma een teenager was. Zo weet Emma, gesteund door de producers Dave McCracken (oa. Beyonce) en Ludwig Goransson (oa. Haim), op een subtiele wijze de nodige variatie aan te brengen terwijl ze toch binnen bepaalde kaders blijft. Uiteindelijk leveren de twaalf nummers een prima album op. Afsluiter ‘Lost In You’ is een prachtige pianoballad. Emma excelleert op deze ballad en overtuigt!

Eindoordeel Emmy The Great heeft de klassieke folk vaarwel gezegd, zoveel is wel duidelijk na het beluisteren van Second Love. Het album kent een rijk instrumentarium, wat niet vreemd is als we de namen van de sessiemuzikanten teruglezen, en biedt binnen de kaders genoeg variatie. In die bewust gekozen veilige kaders ligt waarschijnlijk de uitdaging voor een opvolger; deze recensent is benieuwd naar werk met wat meer power en wat meer tempo. Toch is Second Love een zeer onderhoudend album dat lekker weg luistert en dat zeker nog de nodige luisterbeurten tegemoet kan zien. Veel luisterplezier

Emmy The Great staat op 3 april in Paradiso, Amsterdam