2014-04-02 07:00:00 • 5 min lezen

Engelbert Humperdinck - Calling

Engelbert Humperdinck – Engelbert Calling Label: Butler rec./ Bertus Eindoordeel: 8

“Hello, this is Engelbert calling, whould you like to record a song with me?” Zo heeft het afgelopen jaar moeten gaan. De zanger waar in Nederland nog wat lachwekkend over wordt gedacht, is in vele landen nog erg populair. De Engelse zanger van Indiaase afkomst werd al uitgenodigd door de Toppers. Maar gelukkig heeft hij hen niet gebeld om te zingen op dit album vol duetten.

Eind jaren 60 kende Engelbert zijn hoogtijdagen. Hij scoorde hits als “Release Me”(hier met Wyona Judd) en “The Last Waltz”. De zoete liedjes van de middle of the road doen denken aan Neil Diamond. De samenwerking met Paul Anka en Bee Gees leverde hem het succes in de jaren 70. Damon Albarn nodigde hem begin jaren van 2000 uit voor de Gorillaz album. Humperdinck zijn manager heeft zijn bijdrage geweigerd. Op het Eurovisie Songfestival presenteerde Engelbert “Love Will Set You Free” voor Engeland.

Nu is het tijd om de zoete liedjes in duet op cd te brengen. Dit album bevat verrassende covers en zeer verrassende gasten. Met heeft veel waardering voor Humperdinck, die op zekere hoogte met Tom Jones aan de top staat. “Something About The Way You Look Tonight” met Elton John is al een fris Elton John nummer waar Humperdinck zich al goed bij voelt. De songs als Make You Feel My Love (Dylan) met Willie Nelson , I Need You Now (Lady Antebellum) met Lulu “She” van en met Charles Aznavour en “She Believes in Me” (origineel van Zij Gelooft In Mij van Hazes) van en met Kenny Rodgers geeft een doorsnee van de songkeuzen.

Opvallende keuze is het “Spinning Wheel” van Blood Sweat & Tears. The Man of 1000 faces, Gene Simmons (KISS) laat zich weer eens van de andere kant zien. Maar ook Cliff Richard, Olivia Newton John, Andrea Corr en Ron Sexsmith zijn enkele beroemdheden die aan dit hebben meegewerkt. Met succes, want het is een mooi album geworden, voor mensen die de relaxte popsongs prettig vinden. Hier en daar een orkestje a la Bacherach en bekend deuntje in een nieuwe jasje.