2014-08-20 07:00:00 • 12 min lezen

Engineers - Always Returning

Engineers - Always Returning Label: Kscope Eindoordeel: 7

Om iets te schrijven over het nieuwe album van de Britse band Engineers kom ik even terug zweven uit een ander universum alwaar ik terecht kwam tijdens het luisteren. Dream pop is het genre, of Shoegazing; als je niet uitkijkt raak je gehypnotiseerd en gaat er zomaar een uur voorbij waarin je bijna vergeet dat je iets over deze plaat wilde schrijven.

Engineers bestaat sinds 2003 en is bovenal het speeltje van zanger/gitarist/keyboardspeler Mark Peters. De samenstelling van de band is sinds 2003 diverse malen gewijzigd. Peters is de constante factor, nu aangevuld met toetsenist Ulrich Schnauss en drummer Matthew Linley.

Ik was niet bekend met dit genre, noch met deze groep. Dan ga je dus luisteren naar oud materiaal om een breder beeld te krijgen. ‘Always Returning’ is reeds het vierde album van Engineers. Voorts heeft de band twee lijvige EP’s op hun naam staan. Eigenlijk maakt het niet zo ontzettend veel uit welke plaat je afspeelt, de klanken zijn min of meer hetzelfde, het genre is heilig.  Shoegazing ontstond medio jaren ’80, zakte weg eind jaren ’90, maar kent met de populariteit van het ‘loungen’ sinds het begin van deze eeuw een revival.

‘Always Returning’ bevat 10 nummers. Qua vocalen zijn ze allen op dezelfde wijze gezongen, lijzig, loepzuiver, zonder enige opwinding.  De productie is ruimtelijk door veelvuldig gebruik te maken van gedubbelde zang en een overdaad aan delay-echo.  Het is de muziek die het hier en daar nog een beetje spannend maakt. Tijdens het schrijven van dit stukje betrap ik mezelf erop dat ik geregeld zit mee te bewegen, ofwel met een ledemaat, danwel door het schudden van het hoofd. Er is dus wel degelijk iets wat deze muziek en zeker deze plaat, de moeite waard maakt.  Het is dat hypnotiserende. Eigenlijk is er geen hout te beleven hier, maar zonder dat je het door hebt raak je een klein beetje in trance. Knap gecontrueerde plaat.

Ik denk niet dat ik zelf een groot aanhanger zal worden van deze band en dit genre, daarvoor is het me niet spannend genoeg, maar ik kan me voorstellen dat er een publiek voor deze band is dat ten volle van deze plaat kan genieten.

Eindoordeel: 7