2016-11-18 07:00:00 • 6 min lezen

Enigma - Fall Of A Rebel Angel

Label : Decca, Universal Eindoordeel : 7,5

Acht jaar na Seven Lives Many Faces is daar het nieuwste geesteskind van de Duitser Michael Cretu, beter bekend als Enigma. The Fall Of A Rebel Angel is het nieuwste album en pakt de muzikale draad na al die jaren weer moeiteloos op.

Wereldwijd een ongekend succes met o.a. de Gregoriaanse zangpartijen Enigma is natuurlijk een begrip. De zwoele, mysterieuze synth-muziek waarin Gregoriaanse zangpartijen gepaard gingen met zware donkere dancebeats spraken absoluut tot de verbeelding. Grootste hits waren natuurlijk ‘Sadeness (part I), afkomstig van het debuutalbum MCMXC a. D en ‘Return To Innocence’ uit 1994. Enigma werd een begrip en de populariteit leidde zelfs tot het overnemen en imiteren van de “Enigmatic”-stijl. Het concept Enigma verkocht tientallen miljoenen albums en leverde meer dan 50 nummer 1-hitnotering wereldwijd op. In augustus van 2015 was daar ineens het bericht dat er een achtste studioalbum zou komen en afgelopen week was daar de release van The Fall Of A Rebel.

Samenwerkingsverbanden met bekende en minder bekende artiesten Gezien het grote succes zijn de verwachtingen natuurlijk weer hoog gespannen. Cretu pakt terug naar de stijl waarmee het in de beginjaren zoveel lof oogstte. The Fall Of A Rebel Angel is feitelijk weer een conceptalbum met 12 nummers die je volgens Cretu het beste als boek kunt benaderen. Begin bij het begin en luister track na track, in chronologische volgorde. Het feit dat er nu toch al wat muziekvideo’s zijn verschenen van enkele individuele nummers zou deze logica tegen kunnen spreken. Aan de andere kant, de nummers zijn van een zodanige kwaliteit dat ze los van elkaar evengoed prima klinken. Ook op dit album zijn er natuurlijk weer de samenwerkingsverbanden die de zangpartijen voor hun rekening nemen. Nanuk, Mark Josher, Aquilo en Anggun zijn de gastartiesten die mede bepalend zijn voor het geluid.

Alsof je op een deinend schip zit De rode draad van het album is een gedicht van de Duitse schrijver Michael Kunze. Opener ‘Circle Eight’ klinkt eigenlijk meteen vertrouwd; zware, duistere en mysterieuze synthmuziek waar Nanuk voor de vocalen zorgt. ‘The Omega Point’ is ijzersterk; hier en daar wat dubstep zonder echt vocalen maar met uitgesproken woorden. Op ‘The Die Is Cast’ horen we Mark Josher en door een bepaald sample is het net of je jezelf op een deinend schip bevind waar de masten kraken onder de zware wind. Bij ‘Sadeness (Part II) is de herkenning compleet; een kerkorgel zorgt voor de intro waarna het nummer zich verder ontwikkeld als de logische opvolger van de absolute hitsingle, inclusief Gregoriaanse zang en Anggun (zij vertegenwoordigde Frankrijk op het Eurovisie Songfestival) die vocaal absoluut de show steelt. Ook ‘Oxygen Red’, met wederom Anggun in de hoofdrol, is een ijzersterke dansbare track. Het album wordt afgesloten door het bombastische ‘Amen’, hoe toepasselijk, waar we de Brit Aquilo horen.

Eindoordeel The Fall Of A Rebel Angel is een album geworden dat absoluut in de lijn der verwachting ligt als je Enigma kent. Cretu pakt terug op de formule waarmee hij veel succes had en als je van het geluid van Enigma houdt is dit album een aanrader. Zoals altijd is het gehele concept in stijl en voor dit album is het artwork verzorgd door Wolgang Beltracchi. Niet vernieuwend maar vertrouwd klinkend en zoals je mag verwachten van een prima muzikale kwaliteit en creativiteit. Veel luisterplezier.