2016-03-31 07:00:00 • 9 min lezen

Ensiferum – Two Decades Of Greatest Sword Hits

Label: Spinefarm

Eindoordeel: 7,5/10

Alle 14 goed...

De titel van deze verzamelaar is een beetje misleidend, want voor het samenstellen van de tracklist heeft platenmaatschappij Spinefarm eigenlijk met name gekeken naar de eerste vijf albums van dit olijke folk-/viking-metalgezelschap uit Finland en niet naar de EP's en singles die daarvoor kwamen. Verwacht dus ook geen b-kantjes, demo’s of andere nieuwigheden op dit album, want blijkbaar is dit enkel bedoeld als introductie voor hen die nog nooit van de band gehoord hebben en die dus ook nog geen eerdere CD in huis hebben om aan te refereren. Voor hen is ‘Two Decades Of Greatest Sword Hits’ een prima introductie die, vreemd genoeg, ook nog eens klinkt als een volwaardig album. Ensiferum devieert dan ook niet of nauwelijks in haar geluid van plaat tot plaat wat de consistentie op een verzamelaar als deze alleen maar ten goede komt.

En bekend...

Muzikaal is dit allemaal bekend natuurlijk. Dit zijn vrolijke en tegelijkertijd epische metalliedjes die zo uit het trollenparadijs van The Hobbit hadden kunnen komen. Het tempo ligt in de regel hoog en er wordt uitstekend gemusiceerd. Ook de liedjes zelf zijn prima, al moet gezegd worden dat het eerder genoemde gebrek aan deviatie de eenvormigheid toch wel ernstig in de hand werkt. Met name als de plaat vordert ontstaat het vermoeden dat je ergens op de “repeat” knop moet hebben gedrukt omdat je bepaalde thema’s al eens eerder meent voorbij te hebben horen komen en ook veel van de muziek in dezelfde toonsoort gespeeld wordt. Toch zijn songs als ‘In My Sword I Trust’ en ‘Twilight Tavern’ uitstekende en aanstekelijke exercities in song-constructie waarin de band diverse thema’s succesvol samensmelt tot één triomfantelijk  geheel. Avontuurlijker zijn echter ‘Burning Leaves’ en ‘Treacherous Gods’ die in de verte wel iets weg hebben van het latere werk van een band als Amorphis. ‘Victory Song’ is tenslotte het onbetwiste hoogtepunt van deze collectie en geeft in haar 11 minuten speelduur op meeslepende wijze vrijwel alle sterktes van de band weer.

Maar voor wie

De fans zullen wellicht debatteren over de songkeuze op deze verzamelaar, maar door de bank genomen vormt dit ‘Two Decades Of Sword Hits’ een prima dwarsdoorsnede van het type muziek waar deze band groot mee is geworden. De vraag is echter wat men met het uitbrengen van dit album probeert te bewerkstelligen. Het is nu niet bepaald zo dat er een vikingmetal-revival aan de gang is en als poging om de archieven leeg te vegen kan deze CD ook geen potten breken. Oude wijn in nieuwe zakken dus, al smaakt die wijn nog steeds formidabel. De groep mensen die de band al langer volgde kan dit album met een gerust hart links laten liggen, terwijl de groep mensen die zich onlangs kostelijk heeft vermaakt met de nieuwe Amon Amarth misschien hier eens het oor te luisteren moet leggen. Nog beter is het echter om het debuut van de band te scoren, want dat blijft de kroonjuweel in de Ensiferum catalogus.

Eindoordeel: 7,5/10