2015-10-09 07:00:00 • 6 min lezen

Entwine - Chaotic Nation

Entwine – Chaotic Nation

Label: Spinefarm

Eindoordeel: 7,5/10

Roots, bloody roots

Het Finse Entwine begon ooit als zovele Scandinavische bands, namelijk in de meer duistere en gorgelende hoek van de zware metalen. Van die oorsprong is op nieuweling ‘Chaotic Nation’ weinig meer te horen en in plaats daarvan schotelen de stoere mannen ons een portie meezingbare, melodieuze metal voor die veel raakvlakken vertoont met bands als Evenascence en Halestorm, als ook met de electronica-periode van de Britse legende Paradise Lost (maar dan wat sneller gespeeld). Voor dat laatste zorgt met name de productie die voorzien is van dat ene hi-tech snufje dat je wel bij meerdere hippe metalbands terug hoort. Waarin Entwine zich van die club onderscheidt echter, is dat het compositorisch ook klopt. Dit is niet een geval van “veel geluid en weinig wol”, maar eerder van een groep die de liedjes eerst zorgvuldig heeft uitgewerkt om ze dan maar eens te voorzien van een wat voller geluid. In die zin is een bruggetje naar de AOR ook wel snel gemaakt, ware het niet dat Entwine zich niet brandt aan de obligate gitaarsolo in elk nummer en dat de muziek domweg wat steviger is dan bij veel van de melodieuze rockbands het geval is.

Twee helften

Het openingskwartet ‘End Of Silence’, ‘Saint Of Sorrow’, ‘Plastic World’ en ‘Fortune Falls’ is compleet foutloos en laat een band horen die het voetje stevig op het gaspedaal heeft zonder te vergeten dat een chorus wel degelijk memorabel hoort te zijn. In ‘As We Arise’ wordt het gas wat losgelaten en presenteren de Finnen ons een typische powerballad, maar dan duidelijk met een metalen randje. Het is hier dat de AOR invloeden het meest duidelijk spreken, want een band als het Zweedse Work Of Art wordt hier in herinnering geroepen. Maar dan…. Vanaf dat moment is het niet zo dat het niveau van de composities in kakt, maar wel dat de eenvormigheid begint toe te slaan. Net als je helemaal klaar bent voor een zijpad, blijft Entwine precies doen wat ze op de eerste vijf nummers ook al heeft gedaan. Melodieus nog steeds dik in orde, maar qua pacing inmiddels te bekend. Hierdoor missen met name klassesongs als ’Revolt For Redemption’ en  ‘Adrenalize’ de impact die ze wel zouden hebben gehad als ze als, zeg, nummer twee en drie in de tracklisting zouden hebben gestaan.

De productie

De productie is hier voor een groot deel debet aan en plamuurt vrijwel elk nummer op dezelfde wijze dicht. Hierdoor ontstaat een soort van voorspelbaarheid die de kracht uit de (op zich stuk voor stuk sterke) composities haalt. Echt jammer, want dat de mannen een uitstekend gevoel hebben voor hoe een liedje in elkaar dient te steken staat na het luisteren van ‘Chaotic Nation’ als een paal boven water. In zijn soort zou dit ook één van de sterkere releases binnen het genre kunnen zijn geweest, ware het niet voor het veel te homogene geluidsbeeld. Een ieder die daar echter aan voorbij weet te luisteren vindt op deze nieuwe Entwine een hele hoop om van te genieten. Uitstekend gespeeld en gezongen laat ze in ieder geval de laatste van Halestorm achter zich (niet een hele prestatie, toegegeven) en is ze sowieso een schoolvoorbeeld van hoe degelijke, melodieuze metal in elkaar dient te steken. Nu nog een producer die het concept van klankdiversiteit snapt en niets staat world domination meer in de weg.

Dynamic Range Value: DR6

Eindoordeel:  7,5/10