2014-05-10 07:00:00 • 11 min lezen

Epica @ Pinkpop 2014

Epica - The Quantum Enigma Label: Nuclear Blast / PIAS Eindoordeel: 8,5 Pinkpopdag 1 Brand Bier Stage 20.00 uur Een van de ondergewaardeerde Nederlandse act is Epica. Natuurlijk strijken we de vlag wanneer Within’ Temptation een nieuw album lanceert en het nationaal export product opkrikt. De Nederlandse metal met een sausje Gothic doet het goed in het buitenland. Epica mag je gerust in het rijtje van Within Temptation en Nightwish zetten. Al is Epica de stevigste metal en bombastische act van deze drie. De zware metal sound staat meer voor op. Zware gitaren en snelle dubbele bassdrums staan bij Epica centraler dan de stem. Al is het niet zo dat de hoge zangstem van Simone Simons binnen het muzikale geweld verdwijnt. Nu het 10 jarig bestaan van Epica wordt gevierd mogen ze hun kunnen tonen op het Pinkpopfestival. Dit ter ondersteuning van hun nieuw album “The Quantum Eningma”. Een album waar zwaar wordt ingezet met orkesten. Na het intro dat klassiek bombastisch is gaat de band met “The Second Stone” volledig los. Een powermetal song dat je direct in de stemming brengt en je weet wat je voor de rest van het album te wachten staat. Door de death growl van Mark Jansen en Texture zanger Daniel de Jong krijgen nummers als “Victims of Contigency” en “The Essence of Silence” Verrassende duet vorming . “Sense Without Sanity” heeft een lekker popsound waarbij Simone de melodieuze lijn voor zich neemt. Maar de opgebouwde koren en dan bedoelen we ook koren, worden prachtig ingezet. Hier wordt klassiek vermengt met een mooi staaltje powermetal. Het kan ook soms iets te gekunsteld worden. “Unchain Utopia” kent een nogal wat ‘stukjes’ die men allemaal in 1 nummer wil verwerken. Vooral de koorpartijen in het refrein en de zangdelen van Simone met de anti climax in het midden zou voldoende kunnen zijn. Dit gebeurd in het 2de deel van het nummer waardoor je als het ware wordt uitgenodigd om het refrein mee te zingen. Dat deze band over de gehele wereld een top act is brengt hen overal. India staat centraal in “The Fifth Guardian”. Hier komt de wereld muziek (dat zo als filmmuziek kan worden gebruikt) samen met de metal. Met “Revenge” ben je helemaal verkocht wanneer je popkoren met Metallica vermengt. En de troubadour is in het prachtige ballad song” Canvas of Life” meegekomen. Dit jaar Pinkpop en volgend jaar het Eurovisie songfestival. Een verbroedering val allerlei muziekstijlen uit het heden en verleden en dat ook nog met veel kwaliteit van Nederlandse bodem! Veel orkesten, veel koren, veel Gregoriaans, veel klassiek en veel metalriffs is Epica op zijn best. Zeker de moeite waard om Epica te zien voordat The Stones beginnen.