2014-07-25 07:00:00 • 7 min lezen

Eric Clapton & Friends - The Breeze

Eric Clapton & Friends – The Breeze Label: Surfdog Eindoordeel: 8

Het is een jaar geleden dat J.J. Cale overleed aan een hartstilstand en wel op 26 juli. De toen 74 jarige Cale is in Nederland vooral bekend van de hits “Cocaine” en “After Midnight”. Maar de Tulsa blues paste goed bij het gitaarspel van o.a. Eric Clapton, die dan ook veelvuldig gebruik maakte van de songs van J. J. Cale. Zo zijn de bovenstaande songs tot hits gebracht door mr. Slowhand, maar de J.J. Cale songs komt veelvuldig in de discografie van Clapton voorbij. Ook John Mayer en Santana hebben hun eerbetoon aan Cale gegeven door een cover van hem in hun repertoire op te nemen. Zo onstond er een samewerking van Eric Clapton met Cale op het album “The Road To Escondido”.

Als ultieme tribute ging Clapton op zoek naar artiesten die geïnspireerd raakten van Cale, om met heb dit album te maken. De keus van J. J. Cale songs zijn voornamelijk de laid back blues songs waaronder ”Magnolia” (John Mayer), “Someday” (Mark Knpfler) en het prachtige “Songbird” en “Starbound” (Willy Nelson). Clapton heeft de medewerking gekregen van artiesten die de Cale songs als een jas passen. Tom Petty tekende voor “Rock n Roll Records”, “I Got The Same Old Blues” en een prachtige vertolking van “The Old Man and Me”. Dire Straits Mark Knopfler voor het eerder genoemde en “Train To Nowhere” . De laatste kent ook singer songwriter Don White, die overigens “Sensitive Kid” en “I’ll Be There” voor zijn rekening nam. Dit alles in combinatie met Clapton die de productie op zich nam, samen met zijn vaste producer Simon Climie (Climie Fisher).

Het album is dan ook meer dan geslaagd al is het een bevalling om het beste van J.J. Cale op een schijf te krijgen. Dit maal geen hits maar een selectie uit zijn grote nalatenschap dat van origine al prachtige albums zijn.