2014-03-19 07:00:00 • 9 min lezen

Eric Vloeimans – Oliver’s Cinema

Label: Buzz / Challenge Records Eindoordeel: 9   Eric Vloeimans laat zich niet graag in een hokje plaatsen. Zijn laatste cd, ‘Oliver’s Cinema’, een geniaal anagram van zijn eigen naam, is wederom een essentiële bijdrage aan zijn zeer gevarieerde oeuvre. Ditmaal geen jazz, funk, pop, klassiek, hip-hop, maar wereld(s): subtiele composities voor trompet, accordeon en cello, zeker geen gangbare combinatie. Zeer ingetogen, maar uiterst doordacht. Soms vervreemdend, dan weer intiem, maar altijd boeiend.  Over het spel van Eric Vloeimans kunnen we kort zijn, zoals altijd elegant. De ontwikkeling die hij de afgelopen decennia heeft doorgemaakt is verbluffend, een meester op zijn instrument, alom gewaardeerd en daarom in staat dit soort muzikaal uiterst interessante uitstapjes te maken. Met accordeonist Tuur Florizoone, die hij bij toeval “tegen het lijf liep”, is er vanaf het begin een goeie klik. Het oubollige, voor “bruiloften en feestpartijen” karakter van het instrument wordt vakkundig afgestoft, hoewel enkele, niet onverdienstelijke jazz-accordeonisten, waaronder zelfs een Nederlandse, hem hierin zijn voorgegaan (zoals Mat Mathews).  Cellist Jörg Brinkmann, eveneens met wijde muzikale blik, bekend van zijn samenwerking met Zapp en subtiel in zijn behandeling van het instrument, is een verrassende, maar perfecte aanvulling.  De cd bevat tien composities (van de veertien) van de hand van de drie heren. Zonder uitzondering zeer toegankelijke, aan klassieke en volksmuziek gerelateerde thema’s, met van tijd tot tijd een jazzy improvisatie. Sommige nummers zullen wellicht bekend klinken; het zijn thema’s van films, zoals L’Amour des Moules (van Tuur Florizoone), Cinema Paradiso (Andrea Morricone) en Rosa Turbinata (Rogier van Otterloo). De interpretatie van Fellini’s Waltz kan concurreren van de uitvoering van trio Enrico Pieranunzi (componist van het nummer), Paul Motian en Marc Johnson, hoewel deze ook wel erg goed is. Het hoge niveau van dit nummer is standaard van de hele cd. Een zeer geslaagd experiment.