Minimalistisch alternatief solo poject Escape-ism

2017-12-29 07:00:00 • 2 min lezen

Alternative / Electronic
6,5

Escape-ism - Introduction To Escape-ism

Ian F. Svenonius is een Amerikaanse alleskunner binnen de (vooral) Amerikaanse muziekindustrie. Zijn naam is gekoppeld aan diverse Washington D.C. –bands als The Make Up, Weird War, Nation Of Ulysses en zijn laatste geesteskind Escape-ism, met als bijzondere vermelding dat we nu met zijn eerste soloproject te maken hebben. De titel Introduction To Escape-ism is dan ook niet meer dan voor de hand liggend.

Label : Merge Records / Konkurrent

Een minimalistische, monotone stijl
Op dit solodebuut is het allemaal redelijk minimalistisch wat we horen; een drum box, een gitaar, een cassetterecorder en wat samples ondersteunen Svenonius die overigens ook niet over ’s werelds beste stem beschikt. Op ‘Lonely At The Top’ wordt dat minimalistische misschien wel in het extreme getrokken waarbij de Amerikaan ook over de nodige zelfspot blijkt te beschikken. Ook uit zijn teksten blijkt niet of hij zichzelf nu als karikatuur weg wil zetten of dat dit album bloedserieus genomen moet worden. Luister maar eens naar ‘Rome Wasn’t Burnt In A Day’ (“But everybody said, man you're crazy You’re never gonna burn Rome”). Nummers als ‘Almost No One, They Took The Waves’’ en ‘Iron Curtain’ klinken vrij klinisch en pas bij ‘The Stars Get In The Way’ vormen enkele saxofoonklanken een welkome afleiding op het kunstje dat we inmiddels wel kennen. Toch volhardt Svenonius in een constante, monotone stijl en pas bij afsluiter ‘Crime Wave Rock’ durft hij een wat gewaagder ritme aan te nemen.

Een eerste solo album dat vooral liefhebbers van alternatieve takes zal aanspreken. Het is lang niet voor iedereen toegankelijk, biedt weinig variatie maar heeft wel een rebels karakter dat doet terugdenken aan de roemruchte Punkperiode. Het album is sinds kort ook in Nederland verkrijgbaar dus na deze “introductie” is het wachten op een vervolg. Veel luisterplezier.

Alternative / Electronic