2014-07-13 07:00:00 • 10 min lezen

Eugene McGuinness - Chroma

Eugene McGuinness - Chroma Label: Domino / V2 records Eindoordeel: 8

Eugene & the Lizzards uit de Britse hoofdstad kent een zanger van Ierse afkomst. McGuinness heeft zijn band achterwege gelaten bij het maken van zijn album “Chroma”. Met de Lizzards maakte hij enkele albums en is het tijd om het de alternative indie poprock nu zelf aan het grote publiek te laten horen. Het album begint direct uitdagend met een rock and roll gitaarriff dat doet denken aan de “Daytripper” van the Beatles, maar een lekkere beat erbij en de single “Godiva” is een lekkere opener. Het is duidelijk dat de stijl van McGuinnes wat is veranderd en dat de stap naar het grote publiek wordt gevonden.

Het album is zeker divers en lekker in het gehoor liggend. De baslijn van “I Drink Your Milkshake” maakt het nummer dragend en zomers vrolijk. Wanneer de refreintjes binnen komen krijgt iedereen zin in het zonnige terras. Als het gaat om de tekst en zanglijntjes doet het denken aan de begin periode van Adam & the Ants. Soms onbenullige teksten zonder enig samenhang, maar erg vermakelijk. “She Painted Houses” en “Immortels” kent de kortje uh uh’s waar Adam Ant bijna patent op had. Hij zou met een album als dit meer indruk maken dan zijn come back album van 2013. Met het nummer The Crueler Kind komen zelfs de ritme stokjes tevoorschijn, die de ants veelal gebruikten op hun albums Kings of the Frontiers. Maar nu is alles in een nieuw jasje gestoken.

Dit album kent dan ook herkenbaar een Britse pop met veel meezingende bruggetjes en refreintjes. Het is zeker geen gedateerd album, maar vooral een moderne pop album dat richt zich op het Britse publiek om zo over te kunnen waaien naar het vaste land van Europa.