2015-03-04 07:00:00 • 11 min lezen

Europe - War of Kings

Europe - War Of Kings Label: UDR Eindoordeel: 8,5

Europe, de hair-band van de jaren 80, die het export product van Zweden werd. "The Final Countdown" werd een wereld hit is wordt tot op de dag van vandaag nog veel gebruikt als tv leader of in een aftelling, waar het dan ook voor mag zijn.

Deze explosie van roem hield Joey Tempest en de zijnen vast, al had gitarist John Norum snel genoeg van de commerciële deuntjes die door de platenmaatschappij werd opgelegd. Hij keerde de band de rug toe en ging solo. De blues rocker levert goede solo albums en speelt als gastmuzikant bij diverse acts waaronder Dokken. Na enkele albums met Kee Marcello als vervanger, bleef het stil rond de band. De stap om als frontman zanger een solo carrière te beginnen.

Wanneer de band in 2003 de overdenking doet om een herstart te maken, was de voorwaarde dat John Norum er bij moest zijn. Inmiddels woonde hij in Amerika, maar zei ja! Het album "Start From The Dark" werd een van de beter Europe albums, dat de gretigheid naar meer op te horen was.

Nu zijn we 10 jaar verder en bestaat de band nog uit 4 van de 5 uit de glorie tijd bezetting. Met "Wars Of Kings" is Europe een hard rock act, waar nog altijd een commercieel vlekje aan kleeft. Toch is ook dit album weer een top album in de hardrock.

De lekkere blues rocker songs doen denken aan de rockperiode van Gary Moore en begin periode van Dio. "The War Of Kings" en "Hole In My Pocket" kennen een heerlijke rock drive. De ene log, de ander uptempo, maar toch een geheel. Terwijl het "Praise You" een prachtige bluesrock kent rockt de band met "Nothing To Yah" er lekker op los. Het commercieel tintje is te vinden op het "Days of Rock And Roll" waar men even terug blikt in de tijd. "Kings of War" is een goede melodieuze rockplaat. Europe is weer lekker goed bezig!