2016-04-11 07:00:00 • 6 min lezen

Explosions In The Sky – The Wilderness

Explosions In The Sky – The Wilderness

Label: PIAS

Eindoordeel: 7/10

Lastig geval

Dat post-rock genre blijft een beetje een lastig geval voor menig reviewer. Dat geldt ook als het gaat om de Texaanse band Explosions In The Sky, die de stijl van dit genre inmiddels na vijf albums stevig in de vingers heeft. Dit zesde, ‘The Wilderness’, devieert niet of nauwelijks van het voorgaande werk en dat betekent dat de luisteraar op dit album andermaal sfeervolle, instrumentale stukken voorgeschoteld krijgt die hun tijd nemen om hun geheimen aan je prijs te geven. Dit resulteert over de gehele linie in muziek die je eerder bij een film zou verwachten dan als album apart en waarbij het risico op “in schoonheid sterven” voortdurend op de loer ligt. Zeker in het eerste kwartier waar de band veelal erg binnen de lijntjes blijft kleuren en er muzikaal eigenlijk te weinig gebeurt om je als luisteraar bij de lurven te grijpen zoals de muziek van band als Godspeed You Black Emperor! en Mogwai dat wel pleegt te doen. Geen lelijke muziek, maar ook niet bepaald spannend.

Los

De band gaat dan ook pas los bij het vierde nummer ‘Logic Of A Dream’ waarin beukende drums dreigende gitaar drones begeleiden terwijl er een soort van wervelstorm aan klanken begint te ontstaan die tegelijkertijd mooi maar ook claustrofobisch aanvoelt. Helaas houden de mannen die sfeer niet de volle zeven minuten vol en het einde is dan ook weer zalvend en berustend op een bijna über-subtiele manier waardoor het nummer uiteindelijk uit gaat als een nachtkaars. Precies het tegenovergestelde is dan weer ‘Colours In Space’ wat ontzettend spannend eindigt na een ontzettend onopmerkelijke start. Dan is er ook ‘Disintegration Anxiety’ dat begint en eindigt zonder dat het ook maar ergens naar toewerkt en wat je doet afvragen waarom de mannen dit überhaupt als een volwaardige albumtrack hebben gezien. Beter is dan ‘Colours In Space’ dat een indringende opbouw kent en dat ook echt een missie lijkt te hebben, al is de song voorbij net als ze aan kracht begint te winnen. Afsluiter ‘Landing Cliffs’ is hier tenslotte het mooiste nummer en het is jammer dat de band niet meer van dit soort melancholieke pareltjes in haar bagage had zitten voor deze CD.

Grondleggers

Het is lastig om binnen dit genre vernieuwend te blijven en in zekere zin mag je het Explosions In The Sky ook niet aanrekenen dat ze met dit ‘The Wilderness’ een pas op de plaats maakt. De band is namelijk één van de grondleggers van dit alles en heeft in die hoedanigheid haar sporen natuurlijk al lang en breed verdiend. Toch was er de stille hoop dat de Amerikanen, vijf jaar na hun vorige album, alsnog nieuwe inzichten hadden opgedaan. In plaats daarvan heeft het er echter alle schijn van dat het vele soundtrack werk de mannen in een bepaalde frame of mind heeft gebracht die er voor zorgt dat deze muziek, zonder de bijbehorende beelden, geen blijvende indruk achter laat. Het is gewoon allemaal wat tam met slechts hier en daar een hele voorzichtige greep richting iets meer spannend. Een hint, meer dan een daad. Dat maakt van ‘The Wilderness’ een album dat je met de beste wil van de wereld geen aanrader kunt noemen, net zomin als dat je het als een complete sof kunt betitelen. Binnen z’n soort is het namelijk wel zeker een degelijk album, gemaakt door muzikanten die hun vak verstaan. Heilig vuur zul je hier echter in de verste verte niet vinden, maar als soundtrack voor een imaginaire film vervult ze haar functie naar behoren.

Verwacht er gewoon niet meer van dan dat.

Eindoordeel: 7/10