Fraai nieuw album van Siciliaanse singer/songwriter Fabrizio Cammarata

2018-01-07 07:00:00 • 3 min lezen

Folk / Pop / Singer-songwriter
8

Fabrizio Cammarata - Of Shadows

Fabrizio Cammarata is een Italiaanse singer/songwriter die we wellicht nog kennen van Rooms, zijn debuutalbum uit 2011. Vorig jaar was daar nog een “tussenproduct” in de vorm van een EP maar onlangs was daar de meer dan waardige opvolger Of Shadows.

Label : 800A Records / Bertus

Siciliaans temparament
Met dit nieuwe album is de verwachting dat uit Sicilië afkomstige Cammarata een breed publiek zal aanspreken. Geïnspireerd door troubadours als Bob Dylan hoeven we geen dynamische performance verwachten zoals Paolo Nutini, maar deze sympathieke Italiaan kan met zijn mooie folkachtige liedjes wel degelijk een nieuwe muzikale exponent van het Zuid-Europese land worden. De productie die mede tot stand is gekomen met Dan Castelar (o.a. Paolo Nutini, Editors) is ingetogen, fraai maar zeker stemmig. Resultaat is een tiental sfeervolle tracks die naast het aangename stemgeluid van Cammarata vooral vorm krijgen door het subtiele instrumentarium.

Prachtig uitgebalanceerde luisterliedjes
Het eerste deel van het album vormt een mooi, gevoelig blok. ‘Long Shadows’ en ‘In The Cold’ vormen een meer dan aangename opmaat naar het middenstuk van het album. ‘Lorca’s Roses’ is het eerste nummer dat echt onder je huid kruipt; met een minimaal instrumentarium weet de Siciliaan een ongekende spanningsboog te realiseren. Vervolgens is daar ‘Naked For You’ dat vanuit een akoestische basis knap wordt opgebouwd om vervolgens weer even subtiel te worden ontmanteld. Het is waarschijnlijk één van de beste tracks op het album. Vervolgens gaat Cammarata met het semi-akoestische ‘What Dit I Say?’ écht terug naar de basis en op ‘I Don’t Belong Here’ verrast hij ons als hij zichzelf op piano begeleidt. Ondanks de Italiaanse titel van afsluiter ‘Mi Vida’ is ook dit nummer Engelstalig; iets vrijblijvender met genuanceerd (akoestisch) gitaarspel, wat percussie en nog steeds dat oprecht klinkende stemgeluid.

Fabrizio stond inmiddels als voorprogramma op het podium met namen als Ben Harper en James Morrison. Op dit nieuwe, smaakvolle album zijn het vooral de kleine composities die meer dan overtuigend klinken. Fraaie luisterliedjes waarmee deze Siciliaan zich een plaatsje in de wereld van singer/songwriter verdient. Mooi om te vermelden is overigens dat dit album tot stand is gekomen met de hulp van het ministerie van Cultuur en Toerisme, iets wat we in Nederland al een tijd niet kennen. Al met al een hartverwarmend album. Veel luisterplezier.

Folk / Pop / Singer-songwriter