2015-02-01 07:00:00 • 6 min lezen

Fall Out Boy – American Beauty/ American Psycho

Fall Out Boy – American Beauty/ American Psycho Label: Universal Eindoordeel: 8

De Amerikaanse indie rockers uti Illinois hebben in 2009 een pauze ingelast om hun eigen projecten gestalte te geven. Van hieruit ontstond de band The Damned Things. Wanneer die niet het beoogde succes werd gehaald riep gitarist Joe Trohman en drummer Andy Hurley, zanger Patrick Stump (die aan een solo project werkte) en bassist Pete Wentz weer bijelkaar. Het album “Save Rock And Roll” bracht niet het succes dat de band had met hun albums “From Under The Cork Tree” en “Infinity On High”. Maar de statement is gegeven en de band was weer in beeld.

De fans hoeven niet weer jaren te wachten, nu is er het vervolg Met trompet geschal wordt de indie rock ingeluid. Het is wederom vel van aard maar ook aanstekelijk. Het titelnummer is een heerlijk rocknummer dat regelrecht een hit kan zijn. Wanneer de band het nummer “Tom’s Diner” van Suzanne Vega onder handen neemt, heeft men goud in handen. De post punkrock van “Centuries” wordt prachtig verwerkt het meezing refreintje van Vega. Dat Fall Out Boy meer de poprock kant uit gaat is helder. “The Kids Aren’t Allright” doet nog wel aan de rebelse Who denken maar is een popliedje van 13 in een dozijn. Door dan ook nog een ode te geven aan Uma Thurman en de sample van Pulp Fiction er in te verwerken is de hitplaat compleet.

Fall Out Boy heeft zich terug gevonden in een commercieel post punkrock sound zoeter is dan Green Day maar minstens zo energie rijk. Jammer dat ze niet eerder dan in Oktober de oversteek maken naar Europa. Of ze dan ook in Nederland te zien zijn is nog even afwachten.