2015-09-16 07:00:00 • 10 min lezen

Farao - Till It's All Forgotten

Label : Konkurrent Eindoordeel : 7,5

De in Londen woonachtige Noorse alleskunner Faro, aka Kari Jahnsen, is een muzikaal talent en geeft met haar debuut Till It’s All Forgotten dat deze week uitkwam haar visitekaartje af.

Multi-instrumentalist Na een paar eerder goed ontvangen EP’s is het natuurlijk altijd spannend of dat eerste volwaardige album de aanwezige verwachtingen gaat waarmaken. Kari Jahnsen schreef al het materiaal zelf en bespeelt ze ook alle instrumenten, behoudens enkele specifieke zoals drums. Haar nummers zijn een mengeling van indie en pop die vervolgens met electronica worden ingekleurd. Daarnaast beschikt Kari over een loepzuivere stem. De combinatie zorgt voor een spannende muzikale mix waarbij Kari hulp heeft gehad van producer Mike Lindsay en Andrew Scheps die eerder met sterren als Hozier en Lana Del Rey werkte. Haar debuutalbum is sinds deze week verkrijgbaar.

Hit in de dop De vooruitgesnelde single ‘Bodies’ geeft een aardige doorkijk naar de rest van het album. Een spannende compositie, de nodige electronica en vooral een sterke beat en drums vormen de basis van deze prima single. Ook tekstueel zitten de nummers goed in elkaar. ‘Bodies’ gaat bijvoorbeeld over het nemen van foute beslissingen in het leven waardoor je als persoon op het verkeerde pad terecht kunt komen. Iets wat ons volgens Kari Jahnsen allemaal kan overkomen. Opener en titeltrack TIAF (Till It’s All Forgotten) is een ijzersterke dancetrack geworden die door een grote naam als Beyoncé zomaar tot hit gemaakt had kunnen worden.

Nummers met sterke teksten Toch heeft Farao meer in haar mars. Luister naar het subtiele ‘Maze’ waar haar stem in diverse lagen over elkaar is gemixed en wat gaandeweg diverse metamorfoses ondergaat. Dat ze vocaal tot veel in staat is blijkt wel op de ballad ‘Anchor’ waar haar stem wat prominenter aanwezig is. Dat is misschien wel de enige zwakte van het album, het feit dat de beats en de drums vaak wat versterkt zijn waardoor bepaalde instrumenten en de stem van Kari wat naar de achtergrond gedrukt worden. Farao is nog niet echt ontdekt door de radiostations maar nummers als ‘Silence’ en ‘Fragments’ zijn prima indiepop-nummers die eigenlijk de nodige airplay verdienen. De andere onlangs uitgebracht video is van het gevoelige ‘The Hunter’, een nummer over het verharden van het individu in onze maatschappij.

Eindoordeel En wederom is er een artiest uit Scandinavië die muzikaal iets moois neerzet. Een mooi debuut waarbij Kari Jahnsen niet de makkelijkste weg heeft gekozen. Tien nummers die muzikaal goed in elkaar zitten en soms zelfs complex zijn. Voeg daarbij het eigentijdse geluid, een prachtige stem en goede teksten en we hebben een artiest waar we nog meer van gaan horen. Veel luisterplezier.