Uitstekend nieuw album voor Atlanta's Faye Webster

Label : Secretly Canadian

2019-05-30 07:00:00 • 3 min lezen

Country / R&B / Singer-songwriter
8

Faye Webster - Atlanta Millionaires Club

Oren en ogen ontvangen verschillende soorten prikkels. Bij het derde album Atlanta Millionaires Club komen er bij het zien van de albumhoes totaal andere prikkels bij de hersenen binnen dan bij het beluisteren van het album.

Nickname
Faye lacht ons op Atlanta Millionaires Club toe met muntgeld tussen haar vingers geklemd en haar gezicht vol chocola. Beeld en geluid vertellen een totaal ander verhaal alhoewel de titel verwijst naar de door haar vader verzonnen naam van een groep vrienden van highschool die droomden van een leven in luxe en rijkdom. Atlanta is ook de geboortestad van Faye waar ze in een muzikaal gezin opgroeide en eigenlijk schrijft ze zelf al liedjes sinds haar jeugd. Gaandeweg ontwikkelde ze haar eigen stem in een periode dat ze eigenlijk met Rap en andere muziek bezig was. Nu is hier haar derde album en wederom zijn vrijwel alle liedjes gebaseerd op persoonlijke gebeurtenissen.

Relatie
Bij de rustige, wat melancholiek klinkende opener ‘Room Temperature’ valt meteen het geluid van de Pedal-steel op. Dat in combinatie met de boterzachte stem van Faye zorgt bijna meteen voor dat intieme karakter. Natuurlijk speelt ook het thema liefde een belangrijke rol op dit tweede album; Bij ‘Right Side Of My Neck’ zingt zo over de geur van een nieuwe liefde die ze niet weg wil wassen (“The right side of my neck, still smells like you”) maar écht breekbaar klinkt ze op ‘Hurts Me Too’, een track die ook muzikaal weer wordt opgesierd door de Pedal-steel. Verder sijpelt overal wel wat R&B door. ‘Pigeon’ gaat over een lange-afstandsrelatie en het verhaal gaat dat ze echt een duif met een liefdesbriefje naar het huis van haar lief in Australië heeft gestuurd……

Mooie teksten
Centraal op het album staat waarschijnlijk het beste nummer van dit album. Jonny is blijkbaar de echte naam van de verloren liefde en in een met Jazz omlijste compositie horen we haar zingen :”Jonny, do you see what you’re doing? What you’re making me think about? This wasn’t supposed to be a love song, but I guess it is now”. Op ‘Come To Atlanta’ horen we blazers in een dromerige setting en met de ogen gesloten zien we een nostalgisch zwart-witte filmscène. Zo blijft dit een boeiend album met mooie teksten zoals op ‘Kingston’ en met ‘Flowers’ (feat. Father) komt ze wat uit haar comfortzone. Afsluiten doet ze met een tweede track ‘Jonny’ (reprise) waarmee ze nog één keer die verloren liefde prachtig bezingt (“Jonny, why couldn’t you be ready? Cause I was ready. To be happy. Now I don’t know what to do. This is how it ends”).

Atlanta Millionaires Club heeft een wat gevarieerder geluid dan haar vorige album dat we veel meer in de hoek van Country konden plaatsen. De liedjes klinken oprecht en het is knap dat ze verschillende stijlen zoals Country, R&B en zelfs wat Soul op een natuurlijke wijze in elkaar over laat vloeien. De Pedal-steel is alom aanwezig en geeft het album nog wat meer een romantisch, melancholiek karakter. Prima album. Veel luisterplezier.

Faye Webster live:
31 mei : Best Kept Secret Festival, Hilvarenbeek

Country / R&B / Singer-songwriter