Femi Kuti & Made Kuti - Legacy +

Label : Partisan Records

2021-02-11 07:00:00 • 3 min lezen

Wereldmuziek
8

Femi Kuti & Made Kuti - Legacy +

De zoon én kleinzoon van Fela Kuti, één van de grondleggers van de Afrobeat, hebben hun gezamenlijke project uitgebracht; het dubbelalbum Legacy+ bestaat uit het album Stop The Hate van zoon Femi Kuti en For(e)ward van kleinzoon Made Kuti

Muzikale erfenis
In het bijgevoegde boekje wordt Fela nog maar eens bedankt door zijn zoon Femi wie dus in die voetsporen treedt van die belangrijke Nigeriaanse muzikant die ook een politiek activist was, net als zijn moeder overigens. Kuti is dus niet zomaar een artiest maar hij vertolkte een belangrijke rol in politieke vraagstukken als vrijheid van meningsuiting, democratie enz. Na de dood van Fela in 1997 werd zijn muzikale erfenis moeiteloos overgenomen door zoon Femi die inmiddels al een aardige discografie heeft opgebouwd.

Positivisme
Afrobeat staat voor opzwepende ritmes met een uiterst funky groove waarbij blazers een grote rol spelen en de verbinding met Jazz nooit echt ver weg is. Zowel vader als zoon kunnen met de saxofoon overweg en die is dan ook vooral op het album van Femi nadrukkelijk aanwezig. Stop The Hate is dan ook een album dat dicht bij de Afrobeat ligt zoals wij die kennen en zoals zijn vader het ontwikkeld heeft. De politiek is nooit ver weg maar het is toch vooral de groove en het opzwepende ritme die nummers als ‘As We Struggle Everyday’, titeltrack ‘Stop The Hate’, ‘Show Of Shame’ zo aantrekkelijk maken. En ondanks de soms kritische teksten blijft deze muziek positivisme uitstralen. Het tweede album, dat van kleinzoon Made, heeft een iets andere sound. Allereerst is de stem anders maar het zijn vooral details die er voor zorgen dat we het gerust Afrobeat kunnen noemen maar dan wel met een “personal toch”. Het zijn wat elektronische toevoegingen zoals bij ‘Free Your Mind’’, de reggae-invloeden op ‘Your Enemy’ het “jazzy”-karakter van ‘Different Streets’ die bewijzen dat Made toch zijn eigen sound heeft ontwikkeld waarbij ook hij maatschappelijke problemen als racisme aan de kaak blijft stellen. Verder opvallend is dat  de ritmes hier en daar wat meer onvoorspelbaar zoals bij ‘Blood’ en ‘Hymn’.

Bij beide albums is stilzitten waarschijnlijk geen optie. Maar het is toch vooral bijzonder dat Afrobeat door de verschillende generaties Kuti wordt doorgegeven. Deze muziekstijl is met deze familienaam verweven zoals Reggae dat is met Marley. Een warbloedig album in deze koude periode en twee schijfje vol met dansbare Afrobeat. Veel luisterplezier.

Wereldmuziek