2016-06-15 07:00:00 • 8 min lezen

Fifth Harmony - 7/27

Label : Syco / Sony Eindoordeel : 8

Je kunt van X-Factor’s jurylid Simon Cowell van alles vinden, maar oog voor talent heeft deze niet altijd even sympathiek bevonden Brit. De dames van Fifth Harmony kunnen er over meepraten want mede dankzij hem is daar nu hun tweede album 7/27.

7/27 is de datum dat de groep werd opgericht In de Amerikaanse editie van 2012 deden vijf Amerikaanse meiden mee aan de Amerikaanse versie van The X-Factor. Ally Brooke, Camila Cabello, Dinah Jane, Lauren Jauregui en Normani Kordei dreigen in de categorie zangeressen allemaal te sneuvelen. Cowell herkende het talent en adviseerde de dames om als groep verder te gaan. Het leverde een derde plek in de talentenjacht op, maar belangrijker, een platencontract bij Epic en Syco Records, het label van Cowell. In 2015 is daar het debuutalbum Reflection waarvan de single ‘Worth It’ het ook in Nederland goed deed. Nu is daar hun tweede volwaarde album met de titel 7/27, refererend naar de datum (27-5-2012) dat de groep werd opgericht.

Fifth Harmony is één geheel en geen viertal met een sterke “frontwoman” Het album ademt hit potentie uit en waar eerder girlbands als los zand uit elkaar vielen (denk aan Beyoncé in Destiny’s Child) is het feit dat er geen dame écht op de voorgrond staat misschien wel een hele sterke troef. De strakke upbeat opener ‘That’s My Girl’ is een opmaat naar de rest van het album dat meer dan de moeite waard blijkt te zijn. Bij ‘Work From Home’ kent wat meer op R&B invloeden en hier krijgen de dames vocaal wat hulp van Ty Dolla $ign. Op een “feel-good” nummer als ‘Write On Me’ wordt de hand van Cowell misschien wel zichtbaar; een lekker klinkend nummer waar bevestigd wordt dat de stemmen van de vijf dames prima bij elkaar passen. Zo halverwege het album staat ‘Squeeze’ geposteerd, misschien wel de meest catchy track van dit tweede album. Zo bieden de dames met nummers als ‘I Lied’ en ‘Gonna Get Better’ prima nummers af, veelal voorzien van een lekkere beat en hier en daar wat R&B-invloeden. Afsluiter ‘Not That Kinda Girl’ (ft. Missy Elliott) is misschien wel de meest sterke track van 7/27.; lekker stoer, prima beat en de invloed van de muziek van Prince / Wendy & Lisa is voelbaar.

Eindoordeel 27/7 is een completer en sterker album dan het debuut Reflection van deze vijf dames. Ze hebben de voice, ze hebben de looks en ze hebben “attitude” zoals ze in Amerika zeggen. De “de luxe” versie kent nog twee extra tracks die ook op het reguliere album hadden kunnen staan. Al met al een lekker klinkend album, vol met dansbare tracks die je moet plaatsen in de hoek van Destiny’s Child, The Pussycat Dolls en Sugababes. Verder is het schijfje nog voorzien van een mooi boekje met alle teksten en het nodige beeldmateriaal. Al met al een prima plaat in dit genre met de nodige hits in de dop. Veel luisterplezier.