2014-10-11 07:00:00 • 12 min lezen

Finch - Back To Oblivion

Finch – Back To Oblivion

Label: Excelsior

Eindoordeel: 8/10

Niet te verwarren

Om meteen die verwarring uit de wereld te helpen: de Finch die ik hier recenseer is niet de Nederlandse progband die in de jaren ’70 furore maakte. Deze Finch is een Amerikaanse band die, na een breuk van een paar jaar, met ‘Back To Oblivion’ haar derde album aflevert. En wat het ook is dat deze mannen weer samen heeft gebracht, ze zijn er in ieder geval goed van over de zeik.

Post-Hardcore en emo

Ik moet bekennen dat zangers en bands die over de zeik zijn in hun muziek niets nieuws is. Binnen het post-hardcore en emo genre stikt het van die gezelschappen en het blijkt lastiger en lastiger om hier iets nieuws aan toe te voegen. De eerste drie nummers beuken dan ook een beetje langs me heen. Niet omdat het allemaal zo slecht is, maar omdat ik het al zo, zoveel vaker heb gehoord. Bij nummer 4, ‘Murder Me’ spitsen zich echter mijn oren en vanaf dan lijkt Finch wel iets nieuws te willen toevoegen. Het herinnert me aan een band als Cave In hier en daar. Een band die destijds de sprong maakte van post-hardcore naar een meer progressieve vorm van rock.

Dynamieken

Je proeft dat de band aan het stoeien is met dynamieken, zoals bijvoorbeeld in het dreigende, hypnotiserende ‘Us vs. Them’ waar helaas de muziek spannender is dan de zanglijnen van Nate Barcalow. Hij heeft de neiging volgens de binnen het genre geldende conventies te zingen en mag van mij wel iets meer buiten de lijntjes kleuren. Song als ‘Tarot’ en ‘Imperium’ klinken mede door zijn zanglijnen als iets dat Incubus had kunnen schrijven in hun jonge jaren. Schitterende songs overigens, beiden. Met mooie afsluiter ‘New Wave’ lijkt de transformatie van rups naar vlinder dan volbracht en heeft men zich succesvol uit het jasje van de eerste drie nummers geworsteld.

Transformatie

De CD wordt gaandeweg eigenlijk steeds knapper en doet mij ernstig benieuwd zijn naar hoe deze band zich verder zal gaan ontwikkelen op hun vierde album. De eerste paar nummers zijn in die zin wat misleidend en ook niet representatief voor wat er daarna komen gaat. Liefhebbers van het (oude) Incubus en Cave In moeten deze plaat ab-so-luut eens gaan luisteren.

Eindoordeel: 8/10