Fink – IIUII

Label: R'Coup/ PIAS

2021-08-19 07:00:00 • min lezen

Singer-songwriter
8,5

Fink – IIUII

De singer-songwriter Fin Greenall weet zich de afgelopen jaren in de picture te spelen. Zijn intieme warme concerten brengt een sound weer dat hij nu ook op plaat weet te zetten. Zijn eerste albums lagen in te trant van de trance en dance. Dit gebeurde onder de naam van Sideshow. Hij produceerde de eerste albums van een onbekende Amy Winehouse en scoorde een hit met het album Hard Believer uit 2014 waar Ruben Hein als gast op te horen is. Inmiddels is de man qua muziekgenre opgeschoven naar de akoestische gitaar en singer-songwriterstijl. Met dit album weet Fink zijn oude songs terug te halen in het hier en nu wat dit een terugblik geeft tussen 2005 - 2015.

Met het nieuwe album is Fink op zoek om deze twee stromingen samen te voegen. De beats kleine geluiden die je overal hoort en het gitaarspel brengt een mooie samensmelting van twee verschillende werelden, Het is een ‘Sort of Revolution’ waarmee het album passend begint. Met ‘Warm Shadow’ is het herkenbare tokkelspel terug te horen en met handclaps en lekkere beat op het drama verhaal van ‘Looking Too Closely’, ‘Pills In My Pocket’ en het prachtig beeldige ‘Shakespeare’ maakt dat je al een heerlijk divers album hebt voordat de eerste helft van het album is bereikt.

Het tweede deel kent meer de intieme sound van de man met een heerlijk donkere stem. De bastonen die als luie klanken onder zijn gitaarspel klinken, dragen de songs als ‘Walking In The Sun’ en ‘Blue Berry Pancakes’. of het heerlijke gitaarspel van het slotstuk ‘Yesterday Was Hard’ brengt dit tot een album dat ingetogen prachtig is.

Singer-songwriter