2014-05-26 07:00:00 • 7 min lezen

Finntroll - Natten Med De Levande Finntrol

Finntroll – Natten Med De Levande Finntroll

Label: Spinefarm Records

Eindoordeel: 8/10

Feest

Wat een feestje moet dat zijn geweest. Daar in de Amsterdamse Paradiso in 2008, toen de Finse folkmetallers van Finntroll het podium betraden en er een waar pagan muzikaal bachanaal van maakten. Je ziet het bier gewoon door de lucht vliegen, terwijl er hier en daar een everzwijn aan een spit gebraden wordt. Dat is wat de muziek op ‘Natten Med De Levande Finntroll’, de live-registratie van dat concert, meteen oproept. Finntroll klinkt zoals The Dubliners zouden hebben geklonken als ze zouden zijn opgegroeid op de ruwe, ijzige vlaktes van Finland op een dieet van speedpillen, stierenballen, Viking sagen en met Azoch The Defiler op leadzang. Black metal meets folk. Tekstueel schijnen de liedjes te gaan over een trollenkoning en zijn leger die het opnemen tegen de christenen die hun landen binnenvallen, maar na een paar kroezen bier daar in die -ongetwijfeld zwaar zwetende- zaal zal dat de luisteraar verder worst zijn. Dit is muziek om heelijk bij te hossen en jezelf compleet te verliezen in de moshpit. Metal waar je goede zin van krijgt, indeed!

Energie

De energie van het gebodene is tomeloos en moeiteloos raast de band van kolderieke folkdeuntjes naar meer episch getinte tracks met een hoofdrol voor dreigend keyboardspel en het loodzware drumwerk van Samu "Beast Dominator" Ruotsalainen. Wie wil er niet zo heten? Sowieso speelt de band snel en loeistrak en is Mathias "Vreth" Lillmåns een grunter die weet hoe hij moet gorgelen als een Neanderthaler. Dit is een prima match met de muzikale trollendans om hem heen. Het klinkt zelfs zo natuurlijk dat ik me niet eens voor kan stellen dat normale zang hier de truc zou hebben gedaan. Het grappige is dat, ondanks dat grunten en dat soms epische, de muziek eigenlijk gewoon waanzinnig vrolijk is. Alleen een track als 'Det Iskalla Trollblodet' klinkt in het begin wel doemig, maar zo zou jij je ook voelen als de dokter je dat als antwoord zou geven op de vraag wat je onder de leden had.

Variatie

De muzikale variatie van het gebodene is overigens vrijwel nul, maar op de een of andere manier stoort dat niet zo. Het maakt hooguit dat het voor een leek vrijwel onmogelijk te duiden is welk nummer er speelt en als je de Fins-Zweedse taalmix niet helemaal onder de knie hebt kun je dat uit de teksten verder ook niet opmaken. De CD laat zich luisteren als één grote heidense viering. En tijdens een heidense viering vraag je jezelf ook niet af bij welk deel van de feestvreugde je nu bent aangeland (tip: als de nabijgelegen kerk in de as is gelegd weet je sowieso dat het voorbij is).

Geluid

De mix van het geheel is uitstekend. De instrumenten zijn goed van elkaar gescheiden en het bass-en drumwerk is lekker vol en vet net zoals gitaar en zang prima inmengen met de rest. De keyboards doen hier en daar orkeststukken en accordeons na, maar gelukkig klinkt het hier nergens kitsch zoals dat bij veel andere bands nog wel eens het geval wil zijn. Waarschijnlijk omdat het instrument hier met name een ondersteunende rol speelt en toetsenist Henri "Trollhorn" Sorvali geen ruimte krijgt hier om de Richard Clayderman uit te hangen. Misschien na het optreden, als iedereen laveloos en wezenloos rond de soepketel hangt, maar geen seconde eerder!

Aanrader

Voor wie nog niet zo bekend is met de metal van Finntroll (zoals ondergetekende) is deze live plaat een prima introductie en ongetwijfeld een uitstekend excuus om eens wat dieper in de catalogus van deze mannen te duiken. Ik sta in ieder geval vooraan als ze de volgende keer hier komen spelen.

Eindoordeel: 8/10